Spis treści
Ciekawy film egzotycznej produkcji estońskiej, w którym wątek kryminalny miesza się z ludzkimi dramatami i szarą, małomiasteczkową, postkomunistyczną rzeczywistością. Uroku filmowi dodaje czarny, ale subtelnie dawkowany humor i oryginalne kreacje estońskich aktorów.
Elsa jest matką dorosłego już syna Lauriego, nauczyciela w miejscowej szkole, który został postrzelony w tajemniczej bójce i zapadł w śpiączkę. Zmuszona do ciągłej i wyczerpującej opieki, dogląda go, myje, karmi i przyjmuje tabun gości chcących go odwiedzić i z nim… porozmawiać. Stan Lauriego nie stanowi dla nikogo przeszkody, każdy ma jakąś sprawę, a poza tym trzeba przecież wyjaśnić okoliczności tego strasznego wypadku.
Matka poświęca się dla syna
Współczujemy Elsie, bo niełatwo jest doglądać nieprzytomnego dorosłego mężczyznę, potrzebna jest do tego fizyczna siła i psychiczna wytrwałość – na takie poświęcenie stać tylko matkę. Oczywiście jest jeszcze ojciec, bardzo sympatyczny i ugodowy, ale zupełnie niepoczuwający się do opieki nad synem. Przez cały film tylko raz pojawia się w jego pokoju.
Romans matki
Aarne, dyrektor szkoły i szef Lauriego, bardzo często go odwiedza, za często nawet, ale jak się szybko okazuje, to nie Lauri jest dla niego najważniejszy, tylko Elsa.
Poszarzała i znużona monotonnym życiem u boku zgnuśniałego męża kobieta zakochała się i przeżywa drugą młodość.
Ale to nie wszystko, bo dom nawiedza też miejscowy policjant, który flegmatycznie i z pozoru niezdarnie usiłuje odnaleźć człowieka, który doprowadził Lauriego do śpiączki.
W pewnym momencie podejrzenia padają na większość gości odwiedzających chorego. Najciekawszy w tym filmie jest właśnie przegląd barwnych postaci małomiasteczkowej społeczności: narzeczona Lauriego, jego szalona koleżanka z dzieciństwa (w tej roli Katrin Kalma, aktorka o wyjątkowo oryginalnej urodzie), przyjaciel, któremu Laurie pożyczył pieniądze i wreszcie zakochana w nim po uszy bardzo ładna uczennica.
Rozwiązanie zagadki, mimo że jest zaskakujące, rozczarowuje jednak zbyt wątłym dramatyzmem.
Niewątpliwie bardzo atrakcyjna jest warstwa społeczna „Matki”, świetne aktorstwo, zdjęcia i pokazanie współczesnej estońskiej obyczajowości, zawodzi jednak poprowadzenie wątku kryminalnego, któremu brakuje napięcia i wiarygodnego uzasadnienia.
„Matka” (Ema) film 2016
- Reżyseria Kadri Kõusaar
- Produkcja: Estonia 2016 rok
- Gatunek, kategoria: dramat obyczajowy, dramat kryminalny, tragikomedia
- Czas trwania filmu: 89 minut
Obsada
Tiina Mälberg, Andres Tabun, Andres Noormets, Siim Maaten, Jaak Prints, Rea Lest, Jaan Pehk, Jaan Pehk, Getter Meresmaa i inni.
Dobre thrillery kryminalne i obyczajowe
- „Lady M.” film o kobiecie, która zabija męża. Ciekawy dramat psychologiczny. Recenzja
- „Pokój” film o matce i synu więzionych przez psychopatę, thriller i dramat psychologiczny
- „Elle” francuski thriller, dobry dramat psychologiczny o zgwałconej kobiecie
- „Zwierzęta nocy” thriller psychologiczny Toma Forda. Amy Adams, Jake Gyllenhaal
- „Dziewczyna z pociągu” dramat obyczajowy, thriller psychologiczny z Emily Blunt
- „Służąca” 2016 ciekawy film erotyczny, thriller obyczajowy w stylu retro. Opinie, opis
- „Zanim zasnę” film z Nicole Kidman. Dramat, thriller psychologiczny o kobiecie z amnezją
Dodaj komentarz