Home » Rozwój Kariera » Praca zawodowa » Pozytywne cechy pracownika. List motywacyjny, CV, rozmowa kwalifikacyjna

Pozytywne cechy pracownika. List motywacyjny, CV, rozmowa kwalifikacyjna

Jakie są pozytywne cechy pracownika według pracodawcy? Co napisać w liście motywacyjnym i CV na temat swoich przymiotów? Co powiedzieć na rozmowie kwalifikacyjnej, kiedy rekruterzy spytają, które cechy są pozytywne i określają Cię jako wartościowego pracownika?

Po pierwsze musisz wiedzieć, że nie wszystkie cechy pozytywne człowieka mogą być uznane przez pracodawcę za wartościowe i nie na każdym stanowisku wymagane są te same cechy. Napisałam przykłady cech zawodowych, synonimy oraz listę, którą możesz wykorzystać, przygotowując swoją aplikację rekrutacyjną. Jeśli jednak interesuje Cię lista wszystkich pozytywnych cech (nie tylko do pracy), wejdź do zakładki w menu „Charakter Uczucia”, tam znajdziesz listę wszystkich cech charakteru ułożoną alfabetycznie.

Cechy do pracy lista pozytywne cechy osobowości na list motywacyjny Wzór
Cechy do pracy, lista. Pozytywne cechy osobowości na list motywacyjny. Wzór, przykład. Zdjęcie: Pixabay

Określanie swoich pozytywnych cech jako potencjalnego pracownika może się szczególnie przydać osobom, które chcą znaleźć pracę bez doświadczenia. Zamiast doświadczeń można rozbudować swoje CV o atuty związane z predyspozycjami zawodowymi oraz cechami charakteru cenionymi w danym zawodzie.

Cechy pozytywne pracownika

Synonimy

Zanim przejdę do listy pozytywnych cech pracownika, podam synonimy, których możesz używać, pisząc list motywacyjny albo opowiadając o sobie na rozmowie kwalifikacyjnej. Pozytywne cechy inaczej możesz opisać jako:

  • atuty – np. moim atutem jest doświadczenie na różnych stanowiskach i umiejętność negocjacji,
  • walory (to określenie jest dość rzadko używane, stosuje się je raczej przy określeniach wyglądu człowieka, jakości przedmiotów albo przy prezentacji projektów, dokonań twórczych) – np. doceniam walory tej książki (czyli jej pozytywną wartość),
  • zalety – np. mam kilka zalet, dzięki którym łatwo nawiązuję kontakty, należą do nich pogoda ducha, życzliwość, umiejętność słuchania itp.,
  • właściwości (właściwości nie zawsze będą pozytywne, mogą być też negatywne lub neutralne) – częściej o właściwościach mówi się w odniesieniu do przedmiotów niż do osób,
  • wyróżniki – to określenie używane jest częściej w formie czasownikowej, np. wyróżniam się konsekwencją w działaniu i sumiennym podejściem do pracy (oczywiście można też wyróżniać się w sposób negatywny),
  • cnoty – to słowo również określa cechy pozytywne, ale rzadko się go używa, pewnie ze względu na jego inne znaczenie związane z dziewictwem.

W kontekście pozytywnych cech możemy też mówić o pozytywach (chociaż tego słowa używamy raczej w mowie potocznej), o mocnych stronach, mocnych punktach, przymiotach i plusach. Na rozmowie kwalifikacyjnej odradzam jednak stosowania wyrażeń, których nie do końca rozumiesz lub nie jesteś pewna, czy prawidłowo ich używasz. W liście motywacyjnym możesz takie słowa wykorzystać, ale później daj taki list do sprawdzenia komuś, kto jest bardziej biegły w pisaniu tekstów.

Cechy osobowości pracownika na rozmowie kwalifikacyjnej lista cech pracownika dobrych i złych wzory
Cechy osobowości pracownika na rozmowie kwalifikacyjnej. Lista cech pracownika dobrych i złych, wzory, przykłady. Zdjęcie: Pixabay

Cechy pracownika

do listu motywacyjnego, CV i na rozmowie kwalifikacyjnej

Przykłady, wzory

W liście motywacyjnym, oprócz umotywowania chęci ubiegania się o dane stanowisko w konkretnej firmie, powinnaś wpisać swoje atuty, których nie dałaś rady wymienić w CV albo nie ujęłaś ich w CV wystarczająco jasno. List motywacyjny jest uzupełnieniem CV, powinien też być krótki, zwięzły i konkretny. Twoje pozytywne cechy możesz zbiorczo ująć w jednym akapicie, np.:

Jestem odpowiedzialna, szybko uczę się nowych umiejętności, lubię ciekawe wyzwania i pracę wymagającą zaangażowania. Potrafię szybko podejmować decyzje, ale w razie wątpliwości nie waham się pytać o radę współpracowników czy przełożonych. Jedną z moich zalet jest solidność w wykonywaniu wieloetapowych i żmudnych zadań. Chętnie pracuję zarówno w zespole, jak i przy samodzielnie prowadzonych projektach.

Możesz również połączyć swoje zalety z konkretnymi przykładami lub umotywować je doświadczeniem, np.:

Jestem zaradna i chętnie uczę się nowych umiejętności, na przykład ostatnio samodzielnie nauczyłam się posługiwać darmowym programem graficznym Inscape. Znakomicie radzę sobie z organizacją imprez i przedsięwzięć wymagających zaangażowania i licznych kontaktów z ludźmi, co wykorzystywałam wielokrotnie w pracy na stanowisku asystentki prezesa w firmie XYZ, gdzie odpowiadałam między innymi za przygotowanie udziału w targach oraz imprez integracyjnych.

Dobrze jest dopasować wymieniane zalety do stanowiska, np.

  • Księgowa, sekretarka, asystentka, prawniczka, urzędniczka czy kadrowa powinny być odpowiedzialne, solidne, sumienne, terminowe, opanowane, zrównoważone,
  • specjalistki marketingu, sprzedaży, public relations, organizatorki eventów powinny być zaangażowane, komunikatywne, zaradne, kreatywne, odważne, śmiałe, energiczne,
  • pracowniczki biur obsługi klienta, ekspedientki i osoby pracujące w usługach powinny być cierpliwe, tolerancyjne, stanowcze, miłe, wyrozumiałe, pomocne, komunikatywne, opanowane, empatyczne, ale przede wszystkim muszą lubić ludzi i kontakt z nimi na co dzień,
  • osoby na kierowniczym stanowisku powinny być stanowcze, konkretne, wyrozumiałe, pomocne, samodzielne, komunikatywne, odpowiedzialne, a przede wszystkim powinny mieć rzetelną wiedzę w zakresie swojej specjalizacji.
Cechy pracownika do listu motywacyjnego rozmowy kwalifikacyjnej Jakie wpisać do CV Przykłady
Cechy pracownika do listu motywacyjnego i rozmowy kwalifikacyjnej. Jakie wpisać do CV? Przykłady. Zdjęcie: Pixabay

Lista cech pracownika

Charakter, osobowość, predyspozycje

Podam listę pozytywnych cech pracowników na różnych stanowiskach, ale zanim wybierzesz niektóre z nich, zastanów się, czy rzeczywiście pasują one do Twojego profilu osobowości i czy np. na rozmowie kwalifikacyjnej nie okaże się, że napisałaś nieprawdę. Jeśli napiszesz, że jesteś komunikatywna i śmiała, a na spotkaniu z rekruterem będziesz bardzo zdenerwowana i nie będziesz umiała swobodnie się wypowiedzieć, to nie zrobisz dobrego wrażenia.

  • Śmiała, odważna, zdecydowana, energiczna,
  • samodzielna, zaradna, dobra organizatorka,
  • sumienna, terminowa, solidna, rzetelna, dokładna, konkretna,
  • komunikatywna, wyrozumiała,
  • empatyczna, miła, cierpliwa, pogodna,
  • opanowana, zrównoważona, bezkonfliktowa, pomocna.
Przykłady pozytywnych cech pracownika List motywacyjny Rozmowa kwalifikacyjna
Przykłady pozytywnych cech pracownika. List motywacyjny i rozmowa kwalifikacyjna. Zdjęcie: Pixabay

Których cech unikać w czasie rekrutacji?

Są takie cechy człowieka, które wydają się pozytywne, ale lepiej nie wspominać o nich przyszłemu pracodawcy, należą do nich m.in.:

  • towarzyska,
  • z poczuciem humoru,
  • niezależna, bezkompromisowa,
  • szczera,
  • wyluzowana,
  • beztroska.

Oczywiście mogą zdarzyć się firmy, gdzie np. poczucie humoru i ogólny luz będzie wymagany, ale o tym na pewno dowiesz się ze sposobu, w jaki została napisana oferta pracy.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej o tym jak prezentować się jak profesjonalistka w swoim zawodzie i branży oraz jak dbać o swój wizerunek w nowym miejscu pracy, przeczytaj informację o moim poradniku „Wizerunek w pracy. Relacje, zachowanie i styl” (znajdziesz go w menu, w zakładce Sklep).

Polecane artykuły o szukaniu pracy

  1. Doświadczenie zawodowe: co to jest? Definicja
  2. Dlaczego chce pani u nas pracować? Pytania na rozmowie kwalifikacyjnej
  3. Biogram zawodowy, profesjonalny. Przykłady, wzór. Jak napisać krótkie bio? Co pisać o sobie?
  4. Podsumowanie zawodowe w CV – profil zawodowy. Jak napisać podsumowanie zawodowe?

Udostępnij ⬇ Prześlij w wiadomości ⬇ Skomentuj ⬇

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *