Home » Rozwój Kariera » Praca zawodowa » Jak znaleźć pracę marzeń? Czy łatwo znaleźć pracę, którą się lubi?

Jak znaleźć pracę marzeń? Czy łatwo znaleźć pracę, którą się lubi?

Myśląc o pracy marzeń, często wyobrażamy sobie spektakularne sukcesy, prestiż i spore pieniądze. To jest podstawowy błąd! Pracą marzeń może być zwyczajna praca, dzięki której będziemy mogli wieść szczęśliwe życie, tymczasem wielkie sukcesy i pieniądze odkupione są przeważnie dużym stresem, frustracją i pokiereszowanym życiem osobistym. Dla każdego człowieka „szczęśliwe życie” może oznaczać coś innego, ale wspólnym mianownikiem szczęścia zawsze będzie wewnętrzny spokój, poczucie bezpieczeństwa i kontroli nad własnym życiem.

Czym jest praca marzeń?

Praca marzeń jest wtedy, kiedy z radością wstajesz rano z łóżka i z chęcią do niej idziesz – to jest praca, którą lubisz. Nie jesteś spięta, nie boli Cię żołądek, potrafisz dostrzec niebo i drzewa po drodze, zwracasz uwagę na ludzi i nie drażnią Cię drobne przeszkody.

Nie chodzi o to, żebyś codziennie była radosna i żebyś nie miała żadnych zawodowych stresów. Rzecz w tym, żeby emocje i gwałtowniejsze zdarzenia związane z pracą były okazjonalne, i żeby po nich zawsze przychodził czas „normalnych” obowiązków, które nie są na co dzień wielkim obciążeniem dla Twojego organizmu – zarówno fizycznym, jak i psychicznym.

W zależności od temperamentu, zainteresowań, charakteru i predyspozycji zawodowych nasze wyobrażenia o pracy marzeń mogą być kompletnie różne. To jest ważna uwaga, ponieważ wielkim błędem jest marzenie o jakiejś pracy czy zawodzie ze względu na prestiż, czy wysokie zarobki. Istnieje niebezpieczeństwo, że to nie będzie praca dla nas i to, że ktoś inny się w niej spełnia (albo przynajmniej tak się nam wydaje), nie znaczy, że my też będziemy w takiej pracy szczęśliwi i spełnieni. Dokładnie o poszukiwaniach pracy w Internecie piszę tutaj: Gdzie najlepiej szukać pracy?

Jak znaleźć pracę marzeń Czy łatwo znaleźć pracę, którą się lubi
Jak znaleźć pracę marzeń? Czy łatwo znaleźć pracę, którą się lubi? Zdjęcie: Pixabay

Jak znaleźć pracę marzeń?

Żeby znaleźć pracę marzeń, musisz dość precyzyjnie określić, jak dokładnie ta praca ma wyglądać i z jakiego powodu chcesz ją mieć. Jeżeli masz już wyuczony zawód i jest on zgodny z Twoimi zainteresowaniami, to prawdopodobnie Twoje oczekiwania dotyczą konkretnych pracodawców lub miejsc pracy, warunków i oczywiście pensji. Dobrze jest zrobić bardzo dokładny rekonesans wśród znajomych z tej samej branży i w Internecie, jakie warunki oferowane są w firmach na wymarzonych przez Ciebie stanowiskach oraz jak dokładnie wygląda zakres obowiązków.

Często jest tak, że nasze wyobrażenie o jakiejś pracy jest całkowicie błędne. Wydaje się nam, że ta praca jest łatwa, przyjemna, że wiąże się z wieloma przywilejami i że można się w niej łatwo odnaleźć. Tymczasem rzeczywistość może być taka, że Twój wybór padł na pracę stresującą, z wieloma nadgodzinami o różnych porach dnia i nocy, z zakresem obowiązków zupełnie dla Ciebie nieodpowiednim. Praktyczne wskazówki o poszukiwaniu pracy krok po kroku przeczytasz tutaj: Jak znaleźć pracę dla siebie?

O jakiej pracy marzę? Dlaczego marzę o takiej pracy?

Znam ludzi, którzy już w dzieciństwie wiedzieli, jaka jest ich wymarzona praca i z powodzeniem osiągnęli swój cel w dorosłym życiu. Poznałam też takich, którzy pomimo ukończenia 40 lat, wciąż nie byli pewni, co ich tak naprawdę w pracy interesuje i nieustannie rozglądali się za nowym zajęciem. Sama należę do osób, które kilka razy zmieniały swój profil zawodowy i wcale nie jestem pewna, czy to, czym się teraz zajmuję, będzie do końca życia moim sposobem na zarabianie pieniędzy. Niektórym nie przeszkadza żmudna, ale stabilna praca, ale dla innych może to być coś koszmarnego. Ważne jest, aby dopasować oczekiwania względem pracy do swojego temperamentu, ambicji i celów w życiu osobistym – a nie do oczekiwań otoczenia, ani tym bardziej do mody lub prestiżu danego zawodu.

Marzenie o wysokich i prestiżowych stanowiskach

Chcę być dyrektorem, prezesem, menedżerem…

Wciąż jeszcze istnieje spora grupa ludzi, dla których zajmowanie kierowniczego stanowiska stanowi cel sam w sobie. To są osoby wychowane w hierarchicznym systemie społecznym, które nie zauważyły, że świat się zmienia i tak zwane wysokie stanowiska wcale nie są wyznacznikiem autorytetu czy prestiżu. Dlaczego to się zmieniło? Otóż w czasach coraz bardziej ekspansywnych mediów społecznościowych, blogów, vlogów i innych działających z sukcesem pojedynczych „szarych” obywateli okazało się, że nie trzeba robić tak zwanej kariery w strukturach firmy czy instytucji, żeby odnosić sukcesy finansowe czy zdobywać uznanie. Dodatkowo wiele osób na wysokich stanowiskach i o wysokiej pozycji społecznej utraciło autorytet z powodu obnażenia ich niekompetencji, niewłaściwego zachowania, bądź głupoty (dotyczy to również naukowców, wysokich rangą urzędników, artystów itd.)

Jeśli jesteś aktualnie częścią struktury w jakiejś organizacji, to pewnie nadal kierownik czy dyrektor jest dla Ciebie „kimś” i chętnie zajęłabyś jego miejsce, bo kojarzy Ci się takie stanowisko z sukcesem zawodowym. Wystarczy jednak, że uwolnisz się od tej struktury i staniesz się niezależnym pracownikiem, to od razu zobaczysz, że te marzenia były bez sensu.

Kierownicze stanowisko to odpowiedzialność!

Nie uważam wcale, że zajmowanie kierowniczych stanowisk jest złe – przeciwnie! Problem polega na tym, że większość ludzi nie zdaje sobie sprawy z tego, że kierownicze stanowisko wiąże się z odpowiedzialnością za wyniki i za zespół pracowników. Kierownicze stanowiska mylone są często z dostępem do władzy i przywilejów, stąd mamy w wielu firmach patologie i mobbing oraz szefów, którzy brak predyspozycji liderskich zastępują autorytarnymi rządami lub wręcz chamstwem.

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy również z tego, że zajmowanie kierowniczego stanowiska wiąże się z pracą, która wcale nie jest przyjemna. Mam na myśli to, że szef musi często ogarnąć organizacyjną biurokrację (raporty, zestawienia, analizy, budżety, oceny pracowników) oraz jest zobligowany do mnóstwa spotkań służbowych, również poza godzinami pracy. To są obowiązki, których nie wykona za niego sekretarka czy asystentka. Wiele osób nie jest w stanie podołać takim trudom, a wśród nich są zarówno wybitni specjaliści w swojej dziedzinie (wielu programistów za nic w świecie nie chciałoby zarządzać zespołem), jak i osoby, które nie lubią „papierkowej roboty” i wolą bardziej konkretną aktywność zawodową.

Co lubię robić? Co mnie motywuje do pracy?

Prestiż, pieniądze, niezależność i wolność, stabilizacja, wygoda, kontakty z ludźmi, fajna atmosfera, nauka i rozwój, kariera, pasja i zainteresowania, stabilizacja i bezpieczeństwo – jest wiele czynników, które trzeba wziąć pod uwagę, szukając dla siebie pracy marzeń. Bywa często tak, że Twoje oczekiwania będą się zmieniały z wiekiem, w zależności od sytuacji życiowej. Jako młoda osoba bez rodziny możesz bardziej cenić fajną atmosferę w pracy, kontakty towarzyskie i możliwości rozwoju, ale już jako matka małych dzieci pewnie chciałabyś mieć poczucie stabilizacji, brak nadgodzin i blisko do pracy.

Poniżej opiszę elementy i cechy zawodu lub firmy, które najczęściej są wymieniane w kontekście wymarzonej pracy. Przeczytaj je uważnie i dopasuj do swojego charakteru, predyspozycji zawodowych i aktualnej sytuacji w życiu.

Pasja, zaangażowanie w obowiązki

Chcesz, żeby praca była jednocześnie Twoją pasją, żebyś mogła wykonywać ją z zaangażowaniem. To był mój główny argument przemawiający za tym, czy ubiegać się o daną pracę. W takiej pracy spełnisz się, pod warunkiem, że pracodawca nie będzie wykorzystywał Twojego zapału do tego, żeby mniej płacić albo żebyś pracowała w nadgodzinach.

Środowisko pracy

Marzysz, żeby na co dzień pracować z ludźmi, których podziwiasz, albo którzy mają podobne do Twoich zainteresowania i kwalifikacje. Chcesz być wśród swoich i liczysz na to, że nauczysz się od nich zawodu, że będą Twoimi mentorami i będziesz niedługo mogła uznać, że jesteś jedną z nich.

Renoma firmy

Imponują Ci ludzie pracujący w znanych firmach i instytucjach. Zazdrościsz im pracy u renomowanego pracodawcy i wydaje Ci się, że taka praca musi być fantastyczna. Przeważnie masz wyidealizowany i niezbyt prawdziwy obraz tego, jak jest naprawdę w takiej firmie, ale dopóki sama nie przekonasz się, że prawda wcale nie jest taka różowa, dopóty w to nie uwierzysz.

Prestiż zawodu i stanowiska

Prestiżowy zawód to taki, który robi wrażenie elitarnego lub modnego. Programista, wykładowca uniwersytecki, rzecznik prasowy, architekt, reżyser, lekarz, kierownik, dyrektor, menedżer – podejrzewam, że wielu ludziom te zawody i stanowiska imponują i chętnie by je wykonywali, gdyby tylko mieli odpowiednie kwalifikacje, doświadczenie lub… znajomości i układy.

Fajni współpracownicy, dobra energia

Na szczęście są takie miejsca pracy, w których najbliżsi współpracownicy potrafią stworzyć sobie przyjazną i sympatyczną atmosferę – sama w takich pracowałam. Pamiętaj, że wiele zależy od Ciebie i Twojej postawy w pracy, bo wystarczy jedna toksyczna osoba w zespole i cała dobra energia idzie w siną dal.

Dobre relacje z szefem, brak mobbingu

Kompetentny i logicznie myślący szef, który potrafi profesjonalnie zarządzać zespołem to niestety rzadkość w firmach. Powinniśmy się cieszyć, jeśli trafimy do pracy, w której nie ma mobbingu i gdzie są w miarę jasne zasady pracy – wtedy niezbyt wysokie kompetencje szefostwa jakoś da się wytrzymać. Dobre relacje z szefem to takie, w których szef jasno komunikuje swoje oczekiwania i odpowiednio wynagradza za nie pracownika, a wszystko to zgodnie z umową i ogólnie przyjętymi zasadami. Spoufalanie się, chodzenie na kawę i pogaduszki z szefem wcale nie musi oznaczać dobrych relacji.

Bliska odległość z domu do pracy

Najdalej do pracy miałam 50 kilometrów, a ponieważ nie miałam samochodu, dotarcie na miejsce zajmowało mi ponad 1,5 godziny w jedną stronę. Najbliżej miałam, kiedy droga z domu do biura zajmowała mi 5 minut. Co ciekawe, w obu tych miejscach pracowałam zaledwie kilka miesięcy. Większość swojej kariery jako etatowej pracowniczki (czyli prawe 20 lat) jeździłam do pracy tramwajem i dotarcie do firmy zajmowało mi około 40 minut w jedną stronę.

Problem ze zbyt dużą odległością do pracy leży nie tylko w tym, że tracimy czas na dojazdy. Najgorsze jest, że w godzinach szczytu komunikacja publiczna jest zatłoczona, nieprzyjemne jest też codzienne poruszanie się po ruchliwych przejściach dla pieszych, chodnikach, przejściach podziemnych itp.

Pamiętam, że kiedy musiałam codziennie rano najpierw jechać koszmarnie stłoczonym tramwajem, potem przechodzić w gigantycznym tłumie dużym przejściem podziemnym w centrum Warszawy i na koniec przejść pieszo kilkaset metrów najbardziej ruchliwą ulicą w stolicy, to po dotarciu do biura byłam psychicznie i fizycznie wykończona – a przecież jeszcze nawet nie rozpoczęłam pracy! Moi koledzy, którzy poruszali się samochodami, wcale nie mieli lepiej, bo stali długo w korkach, a potem kilkanaście minut musieli szukać miejsca do parkowania.

Czym jest praca marzeń O jakiej pracy marzę
Czym jest praca marzeń? O jakiej pracy marzę? Zdjęcie: Pixabay

Praca zdalna

Praca zdalna jest dla wielu pracą marzeń, bo pozwala na spokojne wykonywanie zadań bez obciążenia „atmosferą” firmy i bez rozgrywek personalnych. „Oko szefa” najczęściej demotywuje i przeszkadza w pracy (taka jest niestety prawda), więc jego nieobecność ma same zalety. Dodatkowym atutem jest oszczędność czasu, bo likwiduje dojazdy i przygotowywanie się do wyjścia z domu (ubranie, makijaż, a w niektórych przypadkach nawet higiena). Dzięki home office oszczędzamy też pieniądze, które traciliśmy na dotarcie do firmy, na jedzenie poza domem oraz na dodatkowe ubrania i środki pielęgnacji.

Wady pracy zdalnej mogą odczuwać osoby, które nie mają odpowiednich warunków w domu (małe mieszkanie, dzieci, konflikty w domu, hałas za oknem itp.). Skrajni ekstrawertycy również mogą czuć się źle poza biurem. Pracą zdalną może być tylko praca biurowa, więc wiele zawodów jest z niej wykluczonych.

Elastyczne godziny pracy

Studenci, rodzice małych dzieci lub osoby pracujące dla wielu zleceniodawców lubią mieć elastyczne godziny pracy. Często wiąże się to z niższą pensją, ale wielu pracowników decyduje się na takie warunki.

Stabilne godziny pracy bez nadgodzin

Nadgodziny są zmorą wielu firm. Z doświadczenia wiem, że to, czy będziesz miała częste nadgodziny, będzie zależało głównie od Twojego podejścia do pracy. Są niestety takie zawody i takie firmy, w których zostawanie w pracy do późnego wieczora, a potem jeszcze dodatkowa praca w weekendy to norma – sama pracowałam tak przez długi czas. Pół biedy, kiedy masz wtedy płacone dodatkowe pieniądze. Ja jednak nigdy nie zobaczyłam ani złotówki za nadgodziny, co najwyżej miałam dodatkowe wolne dni lub godziny do odebrania za stracone weekendy.

Stała pensja

Stałe wynagrodzenie wypłacane na czas jest kojarzone przede wszystkim z umową o pracę zawartą na czas nieokreślony. Pracownik z taką formą zatrudnienia może czuć się w miarę bezpiecznie i przeważnie jego pensja jest stabilna i wypłacana regularnie co miesiąc. Większość pracowników najemnych (czyli takich, którzy pracują na rzecz innych osób i firm pod ich kierownictwem) marzy o umowie o pracę, ale w niektórych branżach i zawodach jest ona trudna do uzyskania. Kiedyś umów o pracę nie mieli głównie artyści i niektóre wolne zawody, ale ostatnio pracodawcy wielu branż zatrudniają wyłącznie na tzw. umowach śmieciowych (czyli zlecenie lub dzieło).

Wysokie wynagrodzenie

Dobra pensja jest podstawowym dobrem otrzymywanym za pracę, ale niewiele osób jest zadowolonych ze swoich zarobków. Na spore pieniądze mogą liczyć wysoko wykwalifikowani specjaliści – ale tylko w zawodach, których brakuje na rynku pracy (np. programiści). Nieźle zarabiają też menedżerowie wyższego szczebla. W „zwykłych” zawodach na szeregowych stanowiskach zarabia się przeważnie niewiele. Wysokość zarobków jest niestety często tajna i firmy wykorzystują to do manipulowania nastrojami pracowników oraz do wywierania presji w negocjacjach przy rekrutacji. Marzę o tym, żeby w końcu weszła u nas w życie dyrektywa unijna nakazująca pracodawcom ujawnianie wysokości wynagrodzeń.

Możliwość robienia kariery

Czym jest kariera? Dla jednych jest to rozwój w merytorycznej sferze zawodu (podnoszenie kwalifikacji, zdobywanie umiejętności i doświadczenia), a dla innych zdobywanie coraz to wyższych stanowisk, czyli awans. Jeżeli marzysz o awansie w pracy, powinnaś starannie dobierać pracodawców i sprawdzać uważnie opinie na ich temat. Twoim celem będą najpewniej duże firmy, więc powinnaś wybadać, jaka jest ich kultura pracy i czy zdobywanie stanowisk nie wiąże się tam ze zbyt dużym stresem i kompromisami, które nie dla wszystkich są do przyjęcia. Ważna jest też cała kadra menedżerska, jej mentalność i kwalifikacje. Jeżeli trafisz do firmy, w której karierę zrobiły osoby ograniczone, wyrachowane, obłudne lub chamskie, to wiedz, że żeby do nich dołączyć, będziesz musiała stać się taka, jak oni.

Jasne zasady pracy, przejrzysty zakres obowiązków

Są takie zawody, gdzie przejrzysty zakres obowiązków to rzadkość. Do takich należą np. prace w marketingu, promocji oraz organizacji biura i eventów – znam to z autopsji aż za dobrze. Nie zawsze można wyegzekwować od pracodawcy precyzyjny zakres obowiązków, tym bardziej że nie ma obowiązku podawać go nam w formie pisemnej. Jeżeli nasze kwalifikacje są niskie, mamy niejasno określony zawód i zależy nam bardzo na pracy, to prawdopodobnie zgodzimy się na ogólne nazwanie stanowiska pracy i lakoniczny opis obowiązków ze słynnym dopiskiem „będzie wykonywał inne polecenia pracodawcy”.

Uczciwy i etyczny pracodawca

Na koniec marzenie idealistów, czyli praca w firmie, która jest szlachetna, uczciwa i zatrudnia samych kompetentnych i empatycznych menedżerów. Niestety, nie zawsze jest tak pięknie, a może nawet bardzo rzadko tak się zdarza. Marzy nam się kariera w renomowanej i szanowanej firmie lub instytucji, ale po rozpoczęciu pracy okazuje się, że renoma pracodawcy jest tylko na pokaz. Tak bywa, ale mimo poczucia rozczarowania, zyskujemy niebywale cenne doświadczenie i wiedzę o mechanizmach na rynku pracy.

Zaryzykuję twierdzenie, że nie ma idealnego pracodawcy, ale z pewnością można trafić na takiego, który stara się być fair wobec zarówno klientów, jak i pracowników.

Z pewnością niemożliwe jest znalezienie wymarzonej pracy, która spełnia wszystkie preferowane warunki. Powinnaś wybrać kilka cech wymarzonej pracy i mieć je na uwadze w czasie poszukiwań. Najpierw zastanów się, czy te marzenia są naprawdę Twoje, czy otoczenia. Potem wypisz sobie, co jest dla Ciebie najistotniejsze, co może być atutem, ale nie jest niezbędne, oraz co możesz ostatecznie zaakceptować, przynajmniej przez jakiś czas. Marzenia mogą się zmieniać, w zależności od zdobywanego doświadczenia, więc nie przejmuj się, jeśli nie od razu trafisz na wymarzonego pracodawcę. Pamiętaj też o tym, że w każdej pracy, nawet tej idealnej, trzeba PRACOWAĆ.

Polecane artykuły

  1. Co napisać w mailu z CV? Odpowiedź na ofertę pracy.
  2. Co to jest cel zawodowy? Jaki jest mój cel zawodowy?
Udostępnij ⬇ Prześlij w wiadomości ⬇ Skomentuj ⬇

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *