Home » Wizerunek Aparycja » Kreowanie wizerunku » Jak kreować swój wizerunek w sieci, żeby mieć pracę? Kreowanie wizerunku osoby. Poradnik

Jak kreować swój wizerunek w sieci, żeby mieć pracę? Kreowanie wizerunku osoby. Poradnik

Wizerunek w sieci staje się coraz ważniejszy w naszym życiu i powinnaś się nim zająć, zwłaszcza jeżeli zamierzasz szukać pracy albo ją zmienić, prowadzisz własną firmę lub chcesz rozwijać publicznie swoją pasję (np. malujesz, śpiewasz, piszesz blog). Przyczyny, dla których chcemy mieć określony wizerunek w sieci, mogą być rozmaite i dlatego powinnyśmy o niego zadbać, mając na uwadze konkretne potrzeby i okoliczności.

Inny wizerunek powinna mieć kandydatka do pracy biurowo-administracyjnej czy na stanowisko menedżerskie, jeszcze inny graficzka, a już zupełnie inny wizerunek będzie pasował do pisarki, aktorki, wokalistki czy modelki. Jedno jest pewne i gorąco przed tym przestrzegam:

Nie kreujcie swojego wizerunku w sieci żeby zaimponować znajomym, żeby ich zadziwić, rozśmieszyć albo co gorsze zbulwersować. Informacje i zdjęcia zostają w sieci na zawsze – po kilku latach możesz bardzo pożałować swoich wybryków.

Przykłady wizerunku w sieci

Profesjonalny i zawodowy wizerunek

Podam na razie tylko dwa różnie warianty możliwego wizerunku w sieci: dla księgowej i dla dziennikarki. Wybrałam te dwa zawody losowo, z pozoru niewiele się one różnią jeżeli chodzi o możliwy wizerunek, więc mam nadzieję, że uda mi się w uproszczeniu pokazać, dlaczego pracodawca inaczej będzie postrzegał kandydatkę na księgową, a inaczej na przyszłą dziennikarkę.

Wizerunek księgowej

Czego pracodawca spodziewa się po księgowej:

  • sumienności,
  • uczciwości,
  • terminowości,
  • szerokiej wiedzy z zakresu rachunkowości, prawa i ekonomii,
  • spokojnej natury,
  • przewidywalnej osobowości.

I co sobie pomyśli, kiedy zobaczy w Internecie, że kandydatka na stanowisko księgowej aktywnie bierze udział w koncertach i każdej hucznej imprezie w okolicy i na zdjęciach widzi jej szalone popisy, tańce i generalne dobrą zabawę?

Pomyśli, że lubi się zabawić, I że te zabawy mogą się różnie kończyć. Możliwe, że ta kandydatka do pracy ma dużą wiedzę, ale czy jego dokumenty będą przy niej bezpiecznie i czy on będzie mógł spokojnie spać?

Oczywiście, Twój udział w takich imprezach w rzeczywistości może w ogóle nie mieć związku z Twoimi predyspozycjami zawodowymi na to stanowisko, ale jeżeli pracodawca zobaczy Cię na takich zdjęciach, a będzie miał do wyboru inną kandydatkę, równie dobrze wykwalifikowaną, która będzie miała zwyczajny profil na GoldenLine czy LinkedIn, na profilu Facebookowym będzie miała neutralne posty (bo te z imprez udostępnia tylko dla bliskich znajomych), a poza tym będzie w sieci niewidoczna – wtedy, na wszelki wypadek, pracodawca wybierze tę drugą osobę.

Wizerunek dziennikarki

Jakie wyobrażenie o dziennikarce prasowej ma wydawca? Że będzie:

  • kreatywna,
  • dynamiczna,
  • komunikatywna,
  • sprawnie posługiwała się słowem, tzw. lekkie pióro,
  • miała szeroką wiedzę ogólną oraz pogłębioną wiedzę na tematy zgodne z profilem konkretnego działu,
  • liczy też na to, że będzie przy okazji terminowa i skrupulatna.

I co sobie przyszły pracodawca pomyśli, kiedy zobaczy w Internecie, że kandydatka na stanowisko dziennikarki aktywnie bierze udział w koncertach i każdej hucznej imprezie w okolicy i na zdjęciach widzi jej szalone popisy, tańce i generalne dobrą zabawę?

Tym razem niekoniecznie to będzie źle wyglądało. O ile nie będzie tam żadnych kompromitujących ujęć (np. erotycznych czy pijackich), to pracodawca raczej niespecjalnie się nimi przejmie.

W przypadku zawodu dziennikarza, dla pracodawcy ważniejsze będą zdolności, kreatywność, umiejętności sprawnego pisania zajmujących tekstów i znajdowania ciekawych tematów. To, że kandydatka na to stanowisko, prowadzi aktywne życie towarzyskie i kulturalne, może być nawet atutem. Poza tym zatrudnienie niewłaściwej osoby jako dziennikarki jest mniej ryzykowne, niż zatrudnienie niepewnej księgowej, menedżerki czy nawet sekretarki! O kreowaniu wizerunku osobistego przeczytasz w innym moim tekście: Jak kreować swój wizerunek? Kształtowanie wizerunku osoby, kreowanie siebie.

Kreowanie swojego wizerunku w sieci

Wizerunek w sieci jest wizerunkiem publicznym. To musisz zapamiętać. Czyli będzie on wpływał głównie na Twoje działania w życiu, które będziesz wykonywała publicznie i oficjalne. Takim działaniem jest praca, dlatego skupiam się tutaj na profilach zawodowych.

Jeżeli masz własną firmę, to Ty jesteś wizytówką tej firmy, więc tym bardziej skasuj wszystkie kompromitujące Cię zdjęcia i teksty ze wszystkich możliwych miejsc w Internecie albo zdjęcia, które niekorzystnie będą wpływały na Twój wizerunek.

Tak, pisałam, że w sieci nic nie ginie, ale po usunięciu danych, będą one dostępne tylko dla bardziej zaawansowanych technologicznie użytkowników albo dla wytrwalszych. Czy muszę pisać, że teraz każdy pracodawca i każdy potencjalny kontrahent sprawdza osobę w sieci, zanim zacznie z nią współpracować?

Polecane artykuły

  1. Biogram na FB. Jak napisać informacje o sobie na Facebooku. Jak ukryć informacje o mnie na FB?
  2. Dobry wizerunek to Twój klucz do sukcesu. Znaczenie dobrego wizerunku
Udostępnij ⬇ Prześlij w wiadomości ⬇ Skomentuj ⬇

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *