Home » Charakter Uczucia » Pewność siebie » Brak pewności siebie w pracy. Jak być pewnym siebie w pracy? Pewność siebie w pracy, poradnik

Brak pewności siebie w pracy. Jak być pewnym siebie w pracy? Pewność siebie w pracy, poradnik

Dlaczego jestem niepewna siebie w pracy, mam niską samoocenę, nie pokazuję swoich zalet i nie mówię o sukcesach? Z jakiego powodu pozwalam, żeby wykorzystywał mnie szef i współpracownicy? Dlaczego nie mówię tego, co myślę i boję się odezwać na służbowym zebraniu? Co jest przyczyną tego, że nie potrafię odmówić, powiedzieć „nie”, nie zgodzić się z innymi i przeforsować własnego projektu albo pomysłu? Dlaczego muszę zostawać po godzinach albo pracować dodatkowo w domu?

W pracy możesz czuć się niepewnie z różnych przyczyn, czasem „wina” leży po Twojej stronie, ale czasem przyczyną są warunki panujące w miejscu pracy, czyli złe zarządzanie, apodyktyczny szef czy faworyzowanie przez przełożonych osób, które są przebojowe, przechwalają się, podlizują i więcej mówią o pracy, niż rzeczywiście ją wykonują.

Brak pewności siebie w pracy Jak być pewną siebie w pracy wobec szefa kolegów z firmy wskazówki porady
Brak pewności siebie w pracy. Jak być pewną siebie w pracy wobec szefa, kolegów z firmy? Wskazówki, porady. Zdjęcie: Pixabay

Do czego potrzebna jest pewność siebie?

Zanim przejdę do porad jak zwiększyć pewność siebie w pracy, chciałabym uświadomić Ci, że demonstrowanie zbytniej pewności siebie nie jest wcale zaletą w firmie, bo może przysporzyć wielu wrogów wśród współpracowników, a przede wszystkim może onieśmielać lub wręcz irytować szefów. Pamiętaj więc, że we wszystkim trzeba mieć umiar.

Warto, żebyś nauczyła się pewności siebie w pracy dlatego, żeby bez przeszkód i frustracji wykonywać swoje obowiązki. Nie chodzi tu jednak o ten rodzaj pewności siebie, który pozwala siłą narzucać swoją wolę, ani ten, który utwierdza pracownika w przekonaniu, że wszystko wie lepiej. Nawet kiedy jesteś szefową, to lepiej, żebyś do zarządzania personelem stosowała metody merytorycznej perswazji, niż metody oparte na wywołaniu w ludziach lęku czy poczucia niższości.

Brak pewności siebie w pracy Jak zwiększyć pewność siebie w pracy Jak mówić nie odmawiać
Brak pewności siebie w pracy. Jak zwiększyć pewność siebie w pracy? Jak mówić nie, odmawiać. Zdjęcie: Pixabay

Problemy w pracy z powodu braku pewności siebie

  1. Otrzymujemy zbyt dużo zadań do wykonania.
  2. Dostajemy do wykonania zadania wykraczające poza obowiązki wynikające z umowy o pracę.
  3. Jesteśmy zmuszane do zostawania w pracy po godzinach.
  4. Nasza praca nie jest zauważana przez szefów.
  5. Jesteśmy niedoceniane.
  6. Nie mamy autorytetu jako specjalistki w swojej dziedzinie (dlatego dostajemy do wykonania czarną robotę).
  7. Inni nie liczą się z naszym zdaniem.
  8. Nie potrafimy podejmować szybkich decyzji (bo nie jesteśmy pewne, czy mamy rację, inni to widzą i sądzą, że skoro same nie jesteśmy pewne co robić, to znaczy, że nie mamy wystarczającej wiedzy).
  9. Częściej popełniamy błędy.
  10. Nie potrafimy przyznać się do błędów, ukrywamy słabości, wstydzimy się ich i boimy, mamy kompleksy.

Brak pewności siebie w pracy

Jak sobie z nim radzić?

Po pierwsze uświadom sobie, jakie są Twoje kompetencje, w czym jesteś naprawdę dobra (bądź ze sobą szczera). Wypisz sobie szczegółowo w punktach swoje:

  • faktyczne kompetencje zawodowe wykorzystywane w pracy,
  • umiejętności, którymi przewyższasz innych współpracowników,
  • osiągnięcia w pracy,
  • umiejętności, w których nie jesteś najlepsza (inni robią to lepiej),
  • podkreśl te swoje umiejętności i osiągnięcia, których szef i inni współpracownicy u Ciebie nie zauważają – a powinni!

Tak na marginesie, punkty, które wypiszesz, zostaw sobie w szufladzie, bo idealnie przydadzą się do napisania CV, listu motywacyjnego albo do rozmowy w sprawie nowej pracy 😉

Przeczytaj na głos te punkty, w taki sposób:

  • Jestem dobra w…
  • Bardzo dobrze robię…
  • Zawsze udaje mi się dobrze zrobić…
  • Jestem najlepsza w…
  • Perfekcyjnie wykonuję…
  • Najlepiej ze wszystkich realizuję…
  • Udało mi się zrealizować…
  • Średnio radzę sobie…
  • Nie najlepiej wychodzi mi…

Pozostaw sobie kartkę z wypisanymi punktami na biurku w domu i co jakiś czas czytaj je sobie na głos w ten sam sposób, który zaproponowałam powyżej.

Co zrobić żeby mnie doceniono szef docenił Pewność siebie w miejscu pracy biurze kariera
Co zrobić, żeby mnie szef docenił? Pewność siebie w miejscu pracy, w biurze. Kariera, kwalifikacje. Zdjęcie: Pixabay

Poznaj swoje mocne i słabe strony

Pierwszym krokiem do zwiększenia pewności siebie w pracy jest uświadomienie sobie swoich mocnych i słabych punktów. Wypowiadanie ich na głos jest bardzo ważne, dlatego że prawdopodobnie nie jesteś przyzwyczajona do tego, żeby mówić o sobie, zwłaszcza dobrze. To, co Ci wychodzi słabo, ukrywasz przed innymi i starasz się o tym nie myśleć – czyli też o tym nie mówisz. Jeżeli nauczysz się wypowiadać swoje zalety i wady na głos – nawet kiedy jesteś sama w domu! – to może stanowić początek drogi rozwoju.

Ważne: nie mów i nie czytaj na głos tych punktów w pracy! Nie o to tu chodzi! Pewność siebie nie oznacza, żebyś od razu mówiła wszystkim w pracy o swoich zaletach. Owszem, możesz o nich opowiedzieć, ale tylko wtedy, kiedy o nie ktoś zapyta, czyli na przykład w czasie rozmowy z szefem na temat podwyżki, na temat nowych projektów i przydzielania zadań albo na rozmowie kwalifikacyjnej. To ćwiczenie ma tylko przyzwyczaić Cię do swobodnego mówienia o tym, co umiesz i czego nie umiesz, a przede wszystkim ma sprawić, żebyś zaczęła się bardziej zastanawiać nad swoimi umiejętnościami.

Jak poradzić sobie z brakiem pewności siebie praca korporacja w biurze firmie Jak podnieść samoocenę kwalifikacje
Jak poradzić sobie z brakiem pewności siebie w pracy, korporacji, w biurze, firmie. Jak podnieść samoocenę? Zdjęcie: Pixabay

Podnoś swoje kwalifikacje

Podstawą pewności siebie w pracy jest wiedza i umiejętności, które Ty sama będziesz u siebie doceniała. Jeżeli w wyniku tego ćwiczenia uświadomisz sobie, że nie we wszystkim jesteś wystarczająco dobra w pracy i z tego może wynikać Twoja niepewność, to zacznij zastanawiać się nad tym, jak możesz podnieść swoje kwalifikacje. Już sama nauka i dokształcanie (nawet samodzielne, np. z książek czy z Internetu) spowodują znaczną poprawę Twojego poczucia pewności siebie – naprawdę!

A teraz przejdź do pozostałych artykułów pomagających zdobyć pewność siebie – nie tylko w pracy! W pierwszym przeczytasz szczegółowe wskazówki jak zdobyć pewność siebie: Jak zdobyć, zwiększyć pewność siebie? Jak być pewną siebie kobietą? Jak stać się pewnym siebie człowiekiem? Z drugiego dowiesz się jak nauczyć się mówić „nie”, czyli jak być asertywną kobietą – bo większość problemów w pracy wynika z braku asertywności albo… z jej nadmiaru: Jak być asertywną kobietą? Jak nauczyć się asertywności, ćwiczenia. Asertywny, co to znaczy?

Polecane artykuły

  1. Co wpływa na zwiększenie pewności siebie? Jak podnieść samoocenę? Wysoka samoocena, przyczyny
  2. Jak zaakceptować siebie i swój wygląd? Jak polubić siebie? Jak polubić swój charakter? Ćwiczenia
Udostępnij ⬇ Prześlij w wiadomości ⬇ Skomentuj ⬇

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *