przygotuj się na zmiany
Jak się ubrać do pracy? Jak dbać o wygląd w pracy, żeby odnieść sukces i awansować? Poradnik Jak się ubrać do pracy? Jak dbać o wygląd w pracy, żeby odnieść sukces i awansować? Poradnik dla kobiet. Zdjęcie: Pixabay
» » » Jak się ubrać do pracy? Jak dbać o wygląd w pracy, żeby odnieść sukces i awansować? Poradnik

Jak się ubrać do pracy? Jak dbać o wygląd w pracy, żeby odnieść sukces i awansować? Poradnik

Jeżeli chcesz mieć codziennie profesjonalny strój do pracy, musisz poświęcić na to czas i zainwestować trochę pieniędzy. Na początku swojej drogi zawodowej zastanawiałaś się pewnie jak się ubrać na rozmowę kwalifikacyjną, potem przez miesiąc, dwa prasowałaś bluzki i spódniczki, ale później odpuściłaś i coraz częściej zakładasz dżinsy. Czy tak jest w Twoim przypadku? Większość kobiet pracujących tak robi i nie jest to wcale takie złe, pod warunkiem, że rodzaj pracy nam na to pozwala.

Ale uwaga! Tak się składa, że zbyt swobodny strój w pracy nie jest dobrym rozwiązaniem, jeżeli masz duże ambicje i zamierzasz awansować. Dondi Scumaci, specjalistka od kobiecego sukcesu, udzieli Ci kilku pożytecznych rad na ten temat. Są one dość konserwatywne – ja też się buntuję i niekoniecznie ze wszystkim się zgadzam – jednak ta pani w niektórych kwestiach może mieć rację.

Profesjonalny strój do pracy

Jak się ubrać, żeby awansować i odnieść sukces?

Skazana na sukces. 10 przykazań skutecznej bizneswoman, fragment

Ważnym elementem przekazu wizualnego jest twoja powierzchowność. Roztaczanie aury profesjonalizmu nie musi być skomplikowane, ale jest bardzo ważne i wcale nie takie oczywiste. W dzisiejszym świecie pracy króluje niezobowiązujący styl ubioru.

Magda ebook

Nie jestem jednak przekonana, czy kobietom dobrze to służy. Może powinnyśmy przemyśleć to jeszcze raz. W każdym razie nie spotkałam kobiety, która w koszulce i dżinsach wyglądałaby na bardziej kompetentną. Znane mi panie, które odniosły sukces w biznesie, ubierają się nienagannie i profesjonalnie. Musi być jakiś związek między tymi faktami.

Jeśli chodzi o strój stosowny w pracy, to najlepszą radę dała mi popularna prelegentka Marsha Petrie Sue. Radzi ona kobietom, by ubierały się „o jeden szczebel wyżej” niż się od nich oczekuje. To znaczy, że jeżeli pracujesz w środowisku, które upodobało sobie koszulki i dżinsy, powinnaś nosić spodnie z gładkiego materiału i bluzki z kołnierzykiem.

Jeśli zaś dominującym stylem są eleganckie spodnie i kołnierzyki, ty dołóż do tego dobrze skrojony żakiet. Jeżeli obowiązuje żakiet, zainwestuj w elegancką garsonkę. Marsha często też mówi: „Nie jesteś krową na łące, wypluj gumę”. Wspaniała kobieta!

Jak zadbać o swój strój w pracy?

  • Jeżeli w pracy wymaga się od ciebie korporacyjnego uniformu, musi on być zawsze czysty i wyprasowany.
  • Postaw na ponadczasową elegancję, unikaj najnowszych, szybko przemijających trendów.
  • Trudno traktować poważnie kobietę ubraną w strój w jaskrawych kolorach i mającą długie szpony zamiast paznokci.
  • Jeśli chodzi o buty, skorzystaj z rad arystokratów: mają być wypastowane, wypolerowane i nieskazitelne. Sprawdź obcasy! Jeżeli są zdarte, oddaj buty do naprawy albo po prostu wyrzuć!
  • Uważaj na długość spódnicy i dekolt. Nawet jeśli figura pozwala ci nosić minispódniczki i bluzki z głębokim dekoltem, nie jest to strój stosowny do pracy. Zauważ, że kobiety, które się tak noszą, to zwykle nasze koleżanki, a nie zwierzchniczki.
  • Uważaj na drobiazgi takie jak naderwane guziki i odpruwające się rąbki.
  • Jeśli chcesz być poważniej traktowana, polecam ciemne, stonowane kolory. Kwieciste wzory, falbanki i kolorowe nadruki odpadają.
  • Biżuteria ma być tylko dyskretnym akcentem, a nie główną atrakcją twojego stroju.

Oczywiście możesz się ubierać, jak chcesz. Z pewnością masz prawo – a nawet powinnaś – mieć własny, oryginalny styl. Bądź jednak świadoma, że wybór stroju kreuje twój ogólny wizerunek, który ma niebagatelny wpływ na twoje perspektywy zawodowe – od tego zależy, czy zostaniesz wzięta pod uwagę, kiedy pojawi się szansa na awans czy udział w ciekawym projekcie.

Jeżeli nie jesteś pewna, jaki przekaz wysyła otoczeniu twój wygląd zewnętrzny, zasięgnij opinii innych. Zwróć się do zaufanej osoby i spytaj: „Gdybyś mnie nie znała, jakie pierwsze wrażenie odniosłabyś na podstawie mojej prezencji?”. Potem przemyśl, czy musisz coś zmienić.

Koniec fragmentu książki.

Jak się ubrać do pracy Jak dbać o wygląd w pracy żeby odnieść sukces i awansować Poradnik
Jak się ubrać do pracy? Jak dbać o wygląd w pracy, żeby odnieść sukces i awansować? Poradnik dla kobiet „Skazana na sukces”, książka

Niestety drogie kobiety, sukces wymaga wysiłku i nie wystarczy, że jesteśmy zdolne, skończyłyśmy odpowiednie szkoły i mamy duży zapał do pracy – musimy jeszcze codziennie przed wyjściem do pracy uprasować stosowne ubrania, które starannie przygotowałyśmy sobie co najmniej dzień wcześniej. Taką garderobę warto skompletować w kilku wersjach i w kilku egzemplarzach. To kosztuje, więc pomyśl o tym czasem, zanim kupisz kolejną kwiecistą spódnicę, dżinsy i różową bluzkę. Pomóc Ci w tym mogą moje rady o klasycznym stylu ubierania, przeczytaj:

Jak wyglądać na kobietę z klasą? Jak mieć klasę? Klasyczny styl ubierania, elegancki, kobiecy

Zacytowany fragment tekstu pochodzi z książki Dondi Scumaci, Skazana na sukces. 10 przykazań skutecznej bizneswoman, tłum. Agnieszka Cioch, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2014

O tym jak wyglądać w pracy, jaki robić makijaż i jakie nosić ubrania piszę również w mojej książce Wizerunek w pracy. Poradnik nie tylko dla kobiet. Przeczytaj jego fragment:

Profesjonalny wizerunek w pracy. Poradnik nie tylko dla kobiet o tym jak zrobić karierę.

Twoja ocena
[Głosy: 3 Średnia: 5]
Podziel się tym artykułem: