Wizerunek kobiet w reklamie – ciekawy przykład kampanii społecznej w obronie wizerunku kobiet Wizerunek kobiet w reklamie - ciekawy przykład kampanii społecznej. Kadr z filmu "We are #WomenNotObjects"
» » Wizerunek kobiet w reklamie – ciekawy przykład kampanii społecznej w obronie wizerunku kobiet

Wizerunek kobiet w reklamie – ciekawy przykład kampanii społecznej w obronie wizerunku kobiet

„Uwielbiam robić loda kanapkom”, „Uwielbiam poświęcać moją godność, żeby dostać drinka”, „Klucz do mojego serca? Mężczyzna, który pachnie jak wagina” – tak ze smutną ironią mówią kobiety, które w filmie prezentują popularne reklamy produkowane przez największe światowe koncerny.

Jesteśmy kobietami, a nie przedmiotami (We are #WomenNotObjects) – taki tytuł nosi najnowsza kampania sprzeciwiająca się przedmiotowemu pokazywaniu kobiet w reklamach.

Stop seksistowskim reklamom

Film jest poruszający, nagromadzenie seksistowskich reklam uzmysławia i kobietom, i mężczyznom, że taki przekaz może być szkodliwy i krzywdzący, jest lekceważący i naprawdę upokarza kobiety. Film kończy się słowami: „Jestem twoją matką, córką, siostrą, menadżerem, szefową. Nie mów do mnie w ten sposób”.

Na pomysł stworzenia kampanii „We are #WomenNotObjects” wpadła Madonna Badger, dyrektorka kreatywna agencji reklamowych, która wiele lat temu sama tworzyła seksistowskie reklamy m.in. dla Calvina Kleina (pamiętajmy, że przecież przy produkcji większości z tych reklam pracują również kobiety!).

W 2011 roku, w dzień Święta Bożego Narodzenia Madonnę Badger spotkała rodzinna tragedia, w pożarze domu spłonęły jej trzy córki, a ta kampania ma być dla nich hołdem.

Czemu służą takie kampanie społeczne?

To już kolejna kampania skierowana przeciwko przedmiotowemu wizerunkowi kobiet w reklamie i pewnie nie ostatnia. Czy odniesie skutek?

Na pewno nie wyeliminuje reklam obrażających kobiety, ale może chociaż samym kobietom uświadomi istnienie tego problemu. Kobiety często nie zauważają tego, że ktoś je obraża, tak jakby się do tego przyzwyczaiły. Traktują taki przekaz jak coś naturalnego.

Przedmiotowe przedstawianie kobiet służy zarabianiu pieniędzy, jest to sposób prosty i bardzo skuteczny, dlatego wykorzystywany jest tak powszechnie w reklamie, ale przecież nie tylko – wystarczy obejrzeć klipy muzycznych przebojów, albo niektóre kasowe filmy.

Nie miejmy złudzeń, że firmy zupełnie zrezygnują z tak łatwego sposobu na przyciągnięcie uwagi konsumentów. Możemy jedynie same reagować na poniżające pokazywanie kobiet, wyrażając oburzenie np. w Internecie, albo po prostu nie kupując produktów firm, które są reklamowane się w ten sposób.

Polecam też artykuł na temat stereotypów o kobietach:

Co to jest stereotyp i dlaczego bywa groźny dla kobiety