Jak przygotować się do biegania? Ubranie, gadżety, kobieca fizjologia, higiena Jak przygotować się do biegania. Porady dla kobiet. fot. Pixabay
» » Jak przygotować się do biegania? Ubranie, gadżety, kobieca fizjologia, higiena

Jak przygotować się do biegania? Ubranie, gadżety, kobieca fizjologia, higiena

Wydawałoby się, że nie ma nic prostszego: zakładamy podkoszulek, szorty, trampki i biegniemy… Tak można zrobić raz czy dwa i to na krótkim dystansie. Jeżeli chcesz naprawdę biegać (czyli regularnie, co najmniej 1-3 razy w tygodniu), to musisz wiedzieć jak przygotować się do biegania, inaczej szybko przestanie Ci się to podobać, nabawisz się kontuzji, będziesz czuła dyskomfort i stwierdzisz, że ten sport nie jest dla Ciebie.

Przeczytałam ostatnio książkę o bieganiu z poradami wyłącznie dla kobiet – to jest ważne, ponieważ kobiety mają inne potrzeby i inne problemy w czasie biegania, po prostu w niektórych aspektach jesteśmy różne od mężczyzn (ale odkrycie!) – napiszę tu trochę o najciekawszych sprawach dla biegaczki-amatorki.

Jak kobieta powinna przygotować się do biegania?

Oprócz zaleceń podstawowych, wspólnych dla obu płci (takich jak np. metody treningów biegowych, stopniowe zwiększanie dystansów i poziomów trudności, dieta czy ćwiczenia wspomagające), kobiety powinny znać również sposoby radzenia sobie z własną fizjologią podczas biegania, ponieważ w poszczególnych fazach cyklu hormonalnego organizm kobiety inaczej reaguje na zwiększony wysiłek fizyczny.

Okazuje się zresztą, że w czasie miesiączki mamy większą wydolność z powodu niższego poziomu estrogenu i progesteronu, i o ile nie odczuwamy wtedy większego bólu, to nie ma żadnych przeszkód, żebyśmy tego dnia pobiegały – najbardziej sprawne jesteśmy między 1. a 13. dniem cyklu. Problemem mogą być tylko względy higieniczne, zwłaszcza w czasie biegów na dłuższych dystansach – należy się wtedy zaopatrzyć w zapasowe tampony i dodatkowo dla bezpieczeństwa w cienkie podpaski lub wkładki higieniczne, zabieramy też ze sobą nawilżane chusteczki do higieny intymnej.

W awaryjnych sytuacjach (np. kiedy już biegamy wyczynowo i chcemy wziąć udział w maratonie lub triatlonie), możemy „przesunąć” swój cykl menstruacyjny przy pomocy tabletek antykoncepcyjnych – ale możemy to zrobić tylko po konsultacji z ginekologiem, no i oczywiście nie wolno nadużywać tego sposobu.

Ubranie do biegania dla kobiety – buty, legginsy, t-shirty, koszulki techniczne, skarpetki i bielizna

W czasie biegania wygląd powinien być dla nas sprawą drugorzędną, prawda? Ale przecież biegamy po ulicy, po parku, wśród ludzi i nie ma co ukrywać, zależy nam na dobrym wyglądzie. Dobrym, czyli jakim? Atrakcyjnym czy profesjonalnym? Musimy znaleźć kompromis, ale przede wszystkim nasz strój ma być dla nas wygodny, żeby bieganie było przyjemnością, a nie udręką.

Podstawową sprawą są buty i na nich nie należy oszczędzać, jeżeli masz zamiar biegać na serio, dłużej i systematycznie, to powinnaś dopasować buty do biegania do pory roku, do nawierzchni (inaczej się biega po asfalcie i betonie, a inaczej po piasku czy bieżni) i do budowy swojej stopy. Można mieć uniwersalne buty (trampki, sneakersy czy tzw. adidasy), na początku przygody z bieganiem lepiej spróbować pobiegać trochę w butach, które już mamy, żeby sprawdzić nasze potrzeby i żeby przekonać się, czy rzeczywiście chcemy biegać na poważnie. Do nich zakładamy skarpetki – zwykłe z tworzyw naturalnych (niezbyt grube) albo znacznie droższe specjalistyczne np. ze srebrną nicią, która niweluje przykry zapach.

Legginsy, szorty czy może dres? Im bardziej obcisłe ubranie, tym lepiej się w nim biega, więc najczęściej wybierane są legginsy z odpowiedniego materiału. Nie wszystkim nam pasują obcisłe ubrania, bo obnażają nasze niedoskonałości, więc możemy wybrać coś bardziej luźnego, są dostępne nawet spódniczki biegowe. Wytrawne biegaczki mają w szafie kilka par legginsów i szortów.

Bieganie kobieca strona mocy Anna Pawłowska Pojawa
„Bieganie, kobieca strona mocy” Anna Pawłowska-Pojawa. Okładka książki

T-shirt – na początku może być każdy podkoszulek, który Ci akurat pasuje, ale szybko zorientujesz się, że one bardzo szybko wchłaniają wilgoć i łatwo w nich o przeziębienie. Do prawdziwego biegania masz do wyboru wszelkie specjalistyczne, tzw. koszulki techniczne (w rozmaitych kolorach i fasonach), one zdecydowanie wolniej zbierają wilgoć i bardzo szybko można je wysuszyć – najlepiej mieć co najmniej 2-3 takie koszulki na zmianę.

Bielizna! Majtki nie mogą być koronkowe, bo możesz nabawić się bolesnych otarć, powinny być przewiewne i naturalne (niektóre legginsy maja już wbudowane majtki, więc wybór należy do Ciebie). Więcej zachodu jest z dobraniem biustonosza, to już jest poważny, kosztowny i niezbędny wydatek, zwłaszcza jeżeli jesteś właścicielką imponującego biustu. O piersi trzeba dbać, a w czasie biegania odbijają się one od ciała od 4 (mniejsze piersi) do 14 cm (większe piersi), więc biustonosz powinien być stabilny i mocno trzymający, bez fiszbinów i drutów, i z jak najmniejszą ilością szwów.

W książce „Bieganie. Kobieca strona mocy”, z której korzystałam pisząc ten artykuł, znajdziesz o wiele więcej szczegółowych wskazówek dotyczących biustonoszy i tego jak przygotować się do biegania, są tam nawet podane przykłady ćwiczeń i plan treningowy dla początkujących biegaczek. Jest też wymieniona lista wszelkich nowoczesnych gadżetów, które mogą nam towarzyszyć w treningach i oczywiście szereg porad o odchudzaniu w czasie biegania.

Anna Pawłowska-Pojawa, Bieganie. Kobieca strona mocy, Wydawnictwo Samo Sedno, Warszawa 2016

Przeczytaj jeszcze o pływaniu i ćwiczeniach w wodzie:

Pływanie, ćwiczenia w wodzie i odchudzanie

Strona Główna: HOME