Jak się ubrać na rozmowę kwalifikacyjną? Jaki założyć strój do pracy? Jak się ubrać na rozmowę kwalifikacyjną? Jaki założyć strój do pracy? fot. Pixabay
» » Jak się ubrać na rozmowę kwalifikacyjną? Jaki założyć strój do pracy?

Jak się ubrać na rozmowę kwalifikacyjną? Jaki założyć strój do pracy?

Jeżeli chcesz mieć codziennie profesjonalny strój do pracy, musisz poświęcić na to czas i zainwestować trochę pieniędzy. Na początku swojej drogi zawodowej zastanawiałaś się pewnie jak się ubrać na rozmowę kwalifikacyjną, potem przez miesiąc, dwa prasowałaś bluzki i spódniczki, ale później odpuściłaś i coraz częściej zakładasz dżinsy. Czy tak jest w Twoim przypadku? Większość kobiet pracujących tak robi i nie jest to wcale takie złe, pod warunkiem, że rodzaj pracy nam na to pozwala.

Ale uwaga! Tak się składa, że zbyt swobodny strój w pracy nie jest dobrym rozwiązaniem, jeżeli masz duże ambicje i zamierzasz awansować. Dondi Scumaci, specjalistka od kobiecego sukcesu, udzieli Ci kilku pożytecznych rad na ten temat. Są one dość konserwatywne – ja też się buntuję i niekoniecznie ze wszystkim się zgadzam – jednak ta pani w niektórych kwestiach może mieć rację…

Strój do pracy

Ubierz się stosownie do roli

„Skazana na sukces. 10 przykazań skutecznej bizneswoman”

Fragment

Ważnym elementem przekazu wizualnego jest twoja powierzchowność. Roztaczanie aury profesjonalizmu nie musi być skomplikowane, ale jest bardzo ważne i wcale nie takie oczywiste. W dzisiejszym świecie pracy króluje niezobowiązujący styl ubioru.

Nie jestem jednak przekonana, czy kobietom dobrze to służy. Może powinnyśmy przemyśleć to jeszcze raz. W każdym razie nie spotkałam kobiety, która w koszulce i dżinsach wyglądałaby na bardziej kompetentną. Znane mi panie, które odniosły sukces w biznesie, ubierają się nienagannie i profesjonalnie. Musi być jakiś związek między tymi faktami.

Jeśli chodzi o strój stosowny w pracy, to najlepszą radę dała mi popularna prelegentka Marsha Petrie Sue. Radzi ona kobietom, by ubierały się „o jeden szczebel wyżej” niż się od nich oczekuje. To znaczy, że jeżeli pracujesz w środowisku, które upodobało sobie koszulki i dżinsy, powinnaś nosić spodnie z gładkiego materiału i bluzki z kołnierzykiem.

Jeśli zaś dominującym stylem są eleganckie spodnie i kołnierzyki, ty dołóż do tego dobrze skrojony żakiet. Jeżeli obowiązuje żakiet, zainwestuj w elegancką garsonkę. Marsha często też mówi: „Nie jesteś krową na łące, wypluj gumę”. Wspaniała kobieta!

Oto kilka dodatkowych wskazówek do rozważenia:

  • Jeżeli w pracy wymaga się od ciebie korporacyjnego uniformu, musi on być zawsze czysty i wyprasowany.
  • Postaw na ponadczasową elegancję, unikaj najnowszych, szybko przemijających trendów.
  • Trudno traktować poważnie kobietę ubraną w strój w jaskrawych kolorach i mającą długie szpony zamiast paznokci.
  • Jeśli chodzi o buty, skorzystaj z rad arystokratów: mają być wypastowane, wypolerowane i nieskazitelne. Sprawdź obcasy! Jeżeli są zdarte, oddaj buty do naprawy albo po prostu wyrzuć!
  • Uważaj na długość spódnicy i dekolt. Nawet jeśli figura pozwala ci nosić minispódniczki i bluzki z głębokim dekoltem, nie jest to strój stosowny do pracy. Zauważ, że kobiety, które się tak noszą, to zwykle nasze koleżanki, a nie zwierzchniczki.
  • Uważaj na drobiazgi takie jak naderwane guziki i odpruwające się rąbki.
  • Jeśli chcesz być poważniej traktowana, polecam ciemne, stonowane kolory. Kwieciste wzory, falbanki i kolorowe nadruki odpadają.
  • Biżuteria ma być tylko dyskretnym akcentem, a nie główną atrakcją twojego stroju.

Oczywiście możesz się ubierać, jak chcesz. Z pewnością masz prawo – a nawet powinnaś – mieć własny, oryginalny styl. Bądź jednak świadoma, że wybór stroju kreuje twój ogólny wizerunek, który ma niebagatelny wpływ na twoje perspektywy zawodowe – od tego zależy, czy zostaniesz wzięta pod uwagę, kiedy pojawi się szansa na awans czy udział w ciekawym projekcie.

Jeżeli nie jesteś pewna, jaki przekaz wysyła otoczeniu twój wygląd zewnętrzny, zasięgnij opinii innych. Zwróć się do zaufanej osoby i spytaj: „Gdybyś mnie nie znała, jakie pierwsze wrażenie odniosłabyś na podstawie mojej prezencji?”. Potem przemyśl, czy musisz coś zmienić.

Koniec fragmentu książki.

Skazana na sukces Dondi Scumaci Jak osiągnąć sukces zawodowy książka
„Skazana na sukces Jak osiągnąć sukces zawodowy” książka Dondi Scumaci

Niestety drogie kobiety, sukces wymaga wysiłku i nie wystarczy, że jesteśmy zdolne, skończyłyśmy odpowiednie szkoły i mamy duży zapał do pracy – musimy jeszcze codziennie przed wyjściem do pracy uprasować stosowne ubrania, które starannie przygotowałyśmy sobie co najmniej dzień wcześniej.

Taką garderobę warto skompletować w kilku wersjach i w kilku egzemplarzach. To kosztuje, więc pomyśl o tym czasem, zanim kupisz kolejną kwiecistą spódnicę, dżinsy i różową bluzkę 😉

Zacytowany fragment tekstu pochodzi z książki Dondi Scumaci, Skazana na sukces. 10 przykazań skutecznej bizneswoman, tłum. Agnieszka Cioch, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2014

Przeczytaj też moją recenzję tej książki:

„Skazana na sukces”, czyli jak osiągnąć sukces zawodowy będąc kobietą

oraz fragment (ciekawy!) o lansowaniu się w pracy:

Czy ktoś widzi efekty Twojej pracy?

Strona Główna: HOME