Jak kreować swój wizerunek w sieci, żeby mieć pracę? Kształtowanie wizerunku Jak kreować swój wizerunek w sieci, żeby mieć pracę? fot. Pixabay
» » Jak kreować swój wizerunek w sieci, żeby mieć pracę? Kształtowanie wizerunku

Jak kreować swój wizerunek w sieci, żeby mieć pracę? Kształtowanie wizerunku

Wiesz już na pewno, że wizerunek w sieci staje się coraz ważniejszy w naszym życiu i z należałoby się nim zająć, zwłaszcza jeżeli zamierzasz szukać pracy albo ją zmienić, prowadzisz własną firmę lub chcesz rozwijać publicznie swoją pasję (np. malujesz, śpiewasz, piszesz blog). No właśnie – przyczyny dla których chcemy mieć określony wizerunek w sieci mogą być różnie i dlatego w różny sposób powinnyśmy o niego zadbać.

Inny wizerunek powinna mieć kandydatka do pracy biurowo-administracyjnej czy na stanowisko menedżerskie, jeszcze inny graficzka, a już zupełnie inny wizerunek będzie pasował do pisarki, aktorki, wokalistki czy modelki. Jedno jest pewne i gorąco przed tym przestrzegam: nie kreujcie swojego wizerunku w sieci żeby zaimponować znajomym, żeby ich zadziwić, rozśmieszyć albo co gorsze zbulwersować. Informacje i zdjęcia zostają w sieci na zawsze – po kilku latach możesz bardzo pożałować swoich wybryków.

Podam tutaj na razie tylko dwa różnie warianty możliwego wizerunku w sieci: dla księgowej i dla dziennikarki. Wybrałam te dwa zawody losowo, z pozoru niewiele się one różnią jeżeli chodzi o możliwy wizerunek, więc mam nadzieję, że uda mi się w uproszczeniu pokazać Ci dlaczego pracodawca inaczej będzie postrzegał kandydatkę na księgową a inaczej na przyszłą dziennikarkę.

Wizerunek księgowej

Czego pracodawca spodziewa się po księgowej? Sumienności, uczciwości, terminowości, szerokiej wiedzy z zakresu rachunkowości, prawa i ekonomii, spokojnej natury i przewidywalnej osobowości. I co sobie pomyśli, kiedy zobaczy w Internecie, że kandydatka na stanowisko księgowej aktywnie bierze udział w koncertach i każdej hucznej imprezie w okolicy i na zdjęciach widzi jej szalone popisy, tańce i generalne dobrą zabawę?

Pomyśli, że lubi się zabawić, że te zabawy mogą się różnie kończyć, możliwe, że ma dużą wiedzę, ale czy jego dokumenty będą przy niej bezpiecznie i czy on będzie mógł spokojnie spać?

Oczywiście, Twój udział w takich imprezach w rzeczywistości może w ogóle nie mieć związku z Twoimi predyspozycjami na to stanowisko, ale jeżeli pracodawca zobaczy Cię na takich zdjęciach, a będzie miał do wyboru inną kandydatkę, równie wykwalifikowaną, która będzie miała zwyczajny profil na GoldenLine, na profilu Facebookowym będzie miała neutralne posty (bo te z imprez udostępnia tylko dla prawdziwych znajomych), a poza tym będzie w sieci niewidoczna – wtedy, na wszelki wypadek, pracodawca wybierze tę drugą osobę.

Wizerunek dziennikarki

Jakie wyobrażenie o dziennikarce prasowej ma wydawca? Że będzie kreatywna, dynamiczna, komunikatywna, będzie miała lekkie pióro, szeroką wiedzę ogólną oraz pogłębioną wiedzę na tematy zgodne z profilem konkretnego działu. Liczy też na to, że będzie przy okazji terminowa i skrupulatna. I co sobie pomyśli, kiedy zobaczy w Internecie, że kandydatka na stanowisko dziennikarki aktywnie bierze udział w koncertach i każdej hucznej imprezie w okolicy i na zdjęciach widzi jej szalone popisy, tańce i generalne dobrą zabawę?

Tym razem niekoniecznie to będzie źle wyglądało. O ile nie będzie tam żadnych kompromitujących ujęć (np. erotycznych czy pijackich), to pracodawca raczej niespecjalnie się nimi przejmie.

W przypadku zawodu dziennikarza, ważniejsze będą dla niego zdolności, kreatywność, umiejętności sprawnego pisania zajmujących tekstów i znajdowania ciekawych tematów. To, że kandydatka na to stanowisko, prowadzi aktywne życie towarzyskie i kulturalne, może być nawet atutem. Poza tym zatrudnienie niewłaściwej osoby jako dziennikarki jest mniej ryzykowne, niż zatrudnienie niepewnej księgowej, menedżerki czy nawet sekretarki!

Świadomie kreuj swój wizerunek w sieci

Wizerunek w sieci jest wizerunkiem PUBLICZNYM. To musisz zapamiętać. Czyli będzie on wpływał głównie na Twoje działania w życiu, które będziesz wykonywała publicznie i oficjalne. Takim działaniem jest praca, dlatego skupiam się tutaj na profilach zawodowych.

Jeżeli masz własną firmę to Ty jesteś wizytówką tej firmy, więc tym bardziej skasuj wszystkie kompromitujące Cię zdjęcia i teksty ze wszystkich możliwych miejsc w Internecie albo zdjęcia, które niekorzystnie będą wpływały na Twój wizerunek. Tak, pisałam, że w sieci nic nie ginie, ale po usunięciu danych, będą one dostępne tylko dla bardziej zaawansowanych technologicznie użytkowników albo dla bardziej wytrwałych. Czy muszę pisać, że teraz każdy pracodawca i każdy potencjalny kontrahent sprawdza osobę w sieci, zanim zacznie z nią współpracować? 😉

O stworzeniu profesjonalnego CV na profilu GoldenLine przeczytaj tutaj:

Profesjonalny wizerunek w Internecie – Goldenline.pl

Strona Główna: HOME