Jak zaakceptować siebie, swój wygląd i swój charakter? Jak siebie polubić? Jak zaakceptować siebie i swój wygląd? Jak siebie polubić? Zdjęcie: Pixabay
» » Jak zaakceptować siebie, swój wygląd i swój charakter? Jak siebie polubić?

Jak zaakceptować siebie, swój wygląd i swój charakter? Jak siebie polubić?

Za każdym razem, kiedy wychodzę z domu, czuję się niepewnie. Czy dobrze dziś wyglądam? Czy spodobam się innym ludziom? A może mnie skrytykują i wyśmieją? Kiedy muszę wykonać jakąś pracę, to zawsze mam wątpliwości, czy zrobiłam coś dobrze, nigdy nie jestem z siebie zadowolona. A gdy zdarza się sytuacja, w której ktoś ma oceniać moje dokonania, polubić mnie albo zaakceptować mój wygląd, to wtedy jestem maksymalnie zestresowana i przekonana, że źle wypadnę.

Dlaczego tak się tego boisz? Bo masz niską samoocenę i nie potrafisz siebie zaakceptować. Twojej codzienności towarzyszą niepewność, wątpliwości, wahania, niepokój, no i przede wszystkim stres. I nie ma znaczenia jak bardzo się starasz, podnosisz swoje kwalifikacje, dbasz o kondycję i o wygląd, osiągasz coraz lepsze wyniki. Udaje Ci się czasem uzyskać chwilowe zadowolenie z siebie, ale ono szybko mija. Wystarczy jedno krzywe spojrzenie, jedno niemiłe słowo czy lekceważący gest i już na powrót wpadasz w otchłań niepewności.

Jak zaakceptować siebie i swój wygląd?

Zasada nr 1.: Nie muszę być doskonała

Naucz się, że nie musisz być doskonała, bo po pierwsze nikt nie jest doskonały (chyba że na zdjęciu po retuszu w Photoshopie 😉 ), a po drugie po co Ci to? „Doskonałe osoby”, to są te, które wykonują gigantyczną pracę nad swoim wizerunkiem, żeby inni – również Ty – myśleli, że one są doskonałe. Te osoby są przeważnie nieszczęśliwe, sfrustrowane, panicznie boją się też wpadek, popełniania błędów. To nie jest szczęśliwe życie.

Zasada nr 2.: Nie analizuję swoich porażek

Nie robię z porażek wydarzeń mojego życia. Stało się, fatalna sprawa, ale było-minęło i na tym koniec.

Osoby, które mają problemy z zaakceptowaniem siebie, bardzo często mają w głowie na zawołanie całą listę nieudanych sytuacji ze swojego życia, lubują się w przemyśleniach, jakie to są beznadziejne i zawsze im nie wychodzi – jak zwykle oczywiście, bo „jakieś fatum nad nimi krąży”. Bywa też, że lubują się w cierpieniu (chociaż wydaje im się, że to nieprawda!), opowiadają wszystkim, jakie to mają nieudane życie i że ludzie ich nie doceniają i lekceważą.

Zasada nr 3.: Nie zazdroszczę innym sukcesów i lepszego życia

Dziwisz się, że zazdrość może mieć wpływ na Twoje zaakceptowanie siebie? A właśnie ma! Bo zazdrość i zawiść to jest „druga strona medalu” i nieakceptującej się osobie często towarzyszy. Rozgląda się ona wkoło i myśli: Kaśka ma fajniejsze buty, Anka skończyła lepszą szkołę, Jola ma fajniejszego męża, a Agnieszka ma bogatych rodziców. A u mnie co? Wszystko idzie beznadziejnie i słabo.

Dopełnieniem zasady nr 3. jest: Nie porównuję siebie do innych!

Zasada nr 4.: Jestem niezależna i mam swoje zdanie

To oznacza, że nie opierasz się na ocenach innych ludzi, czasem bierzesz je pod uwagę, ale ostateczne zdanie jest tylko Twoje. I nie chodzi u tylko o ocenę Twojej osoby, ale również o opinie na inne tematy i o innych ludziach. Bądź odważna!

Zasada nr 5.: Nie szukam akceptacji u innych

Osoby, które siebie nie akceptują, starają się za wszelką cenę uzyskiwać akceptację u innych. Często jest to akceptacja zastępcza, np. ciągłe zmienianie swojego zdjęcia profilowego na Facebooku, żeby uzyskać lajki, albo nadmierne przechwalanie się swoimi dokonaniami. Taka osoba wcale nie jest pewna siebie, przeciwnie, ona musi „dokarmiać” się uznaniem innych, żeby poczuć chociaż namiastkę satysfakcji – i nie przeszkadza jej to, że pochwały innych są przeważnie wymuszone i nieszczere.

Jak siebie polubić?

1. Codziennie w popatrz sobie w oczy w lustrze i uśmiechnij się do siebie

Przynajmniej rano i wieczorem! Zrób eksperyment i wypróbuj to zalecenie przez tydzień – zobaczysz wtedy, że już po tak krótkim czasie będą efekty.

2. Nie myśl o sobie źle i nie mów o sobie źle

Nie mów o sobie „Jestem głupia i beznadziejna”, nawet w żartach! Swój wygląd traktuj życzliwie, zaprzyjaźnij się ze sobą i ze swoim ciałem – ono jest Twoim skarbem, musisz o niego dbać i dobrze je traktować. Wady i defekty zaakceptuj, jeżeli coś się uda poprawić albo wyretuszować, to oczywiście pracuj nad tym, ale nie przykładaj do nich takiej dużej wagi, nie myśl o nich na co dzień i nie przyglądaj się im w lustrze.

3. Skoncentruj się na pracy, a nie na sobie

Kieruj swoje myśli na zadania, które masz wykonać każdego dnia. Staraj się być solidna, ale nie oceniaj siebie surowo. Właściwie w ogóle siebie nie oceniaj, po prostu wykonuj swoją pracę najlepiej jak potrafisz, a jeżeli popełnisz błąd to staraj się go naprawić albo wyciągnij z niego wnioski na przyszłość.

4. Bądź otwarta na innych ludzi, nie myśl tylko o sobie

Osoby, które mają problem z zaakceptowaniem siebie, są bardzo egocentryczne. Myślą często o sobie, o tym jakie są beznadziejne i że są niedoceniane przez innych. Ten egocentryzm wzmaga ich poczucie krzywdy, przeszkadza w pozytywnym myśleniu, a przede wszystkim utrudnia im nieskrępowany kontakt z ludźmi.

A może to właśnie Twój egocentryzm sprawia, że inni Cię nie akceptują? Pomyśl o tym i przestań się analizować i ciągle myśleć o swoich wadach i wpadkach. Rozejrzyj się też wkoło: czy ludzie, którzy są akceptowani i czują się akceptowani – czy oni są doskonali, najmądrzejsi i najładniejsi? No przecież nie!

Przeczytaj jeszcze o tym jakie mogą być przyczyny braku pewności siebie:

Brak pewności siebie. Przyczyny i wskazówki

Strona Główna: HOME