Brak wiary w siebie. Jak odzyskać i wzmocnić wiarę w siebie? Brak wiary w siebie. Jak odzyskać i wzmocnić wiarę w siebie? Zdjęcie: Realistic Shots
» » Brak wiary w siebie. Jak odzyskać i wzmocnić wiarę w siebie?

Brak wiary w siebie. Jak odzyskać i wzmocnić wiarę w siebie?

Wiara czyni cuda, a wiara w siebie jest kluczem do sukcesu. Każdy to wie, ale co robić, kiedy wiary w siebie nam brakuje? Nie uda mi się, jestem beznadziejna, mam kompleksy i zahamowania, blokady i czarne myśli – Twoja niska samoocena zżera Ci energię i podcina skrzydła. Szukasz motywacji, próbujesz wykrzesać z siebie optymizm, ale nic z tego nie wychodzi.

Dlaczego brakuje mi wiary w siebie? Dlaczego inni ją mają, a ja nie? Dlaczego, kiedy mam przedstawić komuś swoją pracę, wstydzę się, czuję się niepewnie i mam przekonanie, że popełniłam mnóstwo błędów? A przecież tyle czasu i wysiłku mnie to kosztowało! A dlaczego, kiedy idę na imprezę, to zawsze myślę, że nie jestem dość atrakcyjna, że ubrałam się niemodnie i że inni będą mnie krytycznie oceniać, a może nawet będą się śmiać?

Brak wiary w siebie i niska samoocena – przyczyny

Podstawowymi przyczynami braku wiary w siebie są nasze kompleksy i brak pewności siebie – więcej o tych przyczynach piszemy w poniższych artykułach:

Jak pozbyć się kompleksów? Co to są kompleksy?

Brak pewności siebie przyczyny i wskazówki

Przeczytaj je koniecznie!

Są jeszcze inne czynniki, które wpływają na brak wiary w siebie. Niektóre pochodzą z dzieciństwa i naszego okresu dorastania, a niektóre pojawiły się już w naszym dorosłym życiu.

Doświadczanie krytycznych ocen w dzieciństwie

Nadmierna krytyka w dzieciństwie ze strony rodziny, nauczycieli i rówieśników odkłada trwałe piętno w naszych umysłach i ciężko się od niej uwolnić. Trudno to zapomnieć, a my często jeszcze przywołujemy sobie w myślach najbardziej traumatyczne zdarzenia z przeszłości, zwłaszcza wtedy, kiedy najbardziej potrzebujemy wsparcia i wiary w siebie. To jest właśnie paradoks naszego umysłu – mamy skłonności do umartwiania się i potęgowania naszego staniu zwątpienia i poczucia beznadziejności.

Porażki w dorosłym życiu

Za każdym razem kiedy powinie nam się noga, poniesiemy porażkę w pracy lub w życiu osobistym, takie doświadczenia odkładają się w naszej świadomości niczym kamienie i ciążą nam przez długi czas. Wiele oczywiście zależy od tego jak traktujemy nasze niepowodzenia, czy mamy skłonność do zamartwiania się, rozpaczania i dramatyzowania, czy też próbujemy racjonalizować sytuacje i szukamy rozwiązań, dróg wyjścia, metod na pocieszenie i poprawienie własnego nastroju.

Strach przed ośmieszeniem

Nasze kompleksy często przekładają się na strach przed oceną innych ludzi i przed ich spojrzeniem. To w oczywisty sposób pogłębia nasz brak pewności siebie. Czy zdajesz sobie sprawę z tego, że taki strach jest nieracjonalny? Że opinie innych ludzi nie są aż takie istotne? Koniecznie przeczytaj nasz artykuł o tym jak sobie poradzić ze strachem przed ośmieszeniem i kompromitacją:

Odczuwam lęk przed ośmieszeniem. Boję się kompromitacji

Strach przed byciem sobą i brak pewności siebie

Często chcemy zachowywać jakieś pozory, udajemy kogoś innego, nie jesteśmy sobą i boimy się być sobą! Zwróć uwagę na tych ludzi, którzy maja niezachwianą wiarę w siebie, dążą bez wahania do swoich celów i nie przejmują się negatywną opinią innych ludzi. Oni są prawdziwi, są sobą, ich osobowość jest widoczna gołym okiem, nie ukrywają swoich wad, przerabiają je na zalety prostym sposobem – są pewni siebie! Przeczytaj nasze artykuły o tym jak zdobyć pewność siebie i o tym jak być sobą – wskazówki, które są w nich zawarte pomogą Ci zbudować wiarę w siebie:

Jak być pewną siebie kobietą? Jak zdobyć pewność siebie?

Jak być sobą – w związku, w pracy, w szkole, w grupie

Jak odzyskać i wzmocnić wiarę w siebie?

W punktach napisze Ci, co według mnie pomaga na odzyskanie i wzmocnienie wiary w siebie. Wystarczy, że spróbujesz wykorzystać tylko niektóre z tych wskazówek, a już Twoja wiara w siebie i samoocena znacznie się poprawią.

  1. Zadbaj o siebie i o swój wygląd na co dzień

  2. Systematycznie wykonuj ćwiczenia fizyczne (wystarczy raz w tygodniu)

  3. Bądź solidna i uważna w swojej pracy

  4. Wywiązuj się ze swoich obietnic

  5. Nie myśl o sobie źle

  6. Nie myśl źle o swojej rodzinie

  7. Uśmiechaj się do siebie w lustrze

  8. Nie rozpamiętuj porażek z przeszłości

  9. Nie obmyślaj zemsty na ludziach, którzy zrobili Ci krzywdę

  10. Zajmij się swoimi sprawami

  11. Znajdź sobie pasję i poświęcaj jej jak najwięcej czasu

  12. Doceniaj swoich przyjaciół

  13. Zapamiętuj każdą pozytywną rzecz ze swojego życia

  14. Nie ciesz się z nieszczęść innych ludzi

  15. Dokształcaj się i rozwijaj swoje umiejętności

Na koniec taka uwaga: Twój stosunek do innych ludzi ma bardzo duży wpływ na siłę Twojej wiary w siebie, chociaż pewnie nie zdajesz sobie z tego sprawy. Im bardziej zajmujesz się sprawami innych osób, tym bardziej osłabiasz swoją wiarę w siebie. Dlaczego? Ano dlatego, że zajmowanie się sprawami innych najczęściej prowadzi do porównań i ocen. Śledzisz w Internecie jak ubierają się gwiazdy i celebrytki, czy schudły, czy dobrze wyglądały na ostatnim bankiecie? To błąd! A może bacznie obserwujesz co robią Twoje koleżanki, jak się codziennie ubierają i czy zawsze udaje im się dobrze wyglądać? To też jest błąd!

Takie obserwacje prowadzą tylko do pogłębiającej się frustracji, nawet jeżeli Ty czasem lepiej wypadasz w porównaniu do tych kobiet. I wyobraź sobie, że takie skłonności do obserwowania i krytykowania innych są oznaką tego, że masz bardzo niską samoocenę, a Twoja wiara w siebie jest w opłakanym stanie. A możesz to zmienić! Zacznij od postanowienia, że od dziś nie krytykujesz innych kobiet i nie porównujesz się do nich.

Przeczytaj jeszcze ten artykuł o tym co wpływa na zwiększenie pewności siebie:

Co wpływa na zwiększenie pewności siebie?

Strona Główna: HOME