Brak wiary w siebie. Jak odzyskać i wzmocnić wiarę w siebie? Brak wiary w siebie. Jak odzyskać i wzmocnić wiarę w siebie? Zdjęcie: Realistic Shots
» » Brak wiary w siebie. Jak odzyskać i wzmocnić wiarę w siebie?

Brak wiary w siebie. Jak odzyskać i wzmocnić wiarę w siebie?

Wiara czyni cuda, a wiara w siebie jest kluczem do sukcesu. Każdy to wie, ale co robić, kiedy wiary w siebie nam brakuje? Nie uda mi się, jestem beznadziejna, mam kompleksy i zahamowania, blokady i czarne myśli – Twoja niska samoocena zżera Ci energię i podcina skrzydła. Szukasz motywacji, próbujesz wykrzesać z siebie optymizm, ale nic z tego nie wychodzi.

Dlaczego brakuje mi wiary w siebie? Dlaczego inni ją mają, a ja nie? Dlaczego, kiedy mam przedstawić komuś swoją pracę, wstydzę się, czuję się niepewnie i mam przekonanie, że popełniłam mnóstwo błędów? A przecież tyle czasu i wysiłku mnie to kosztowało! A dlaczego, kiedy idę na imprezę, to zawsze myślę, że nie jestem dość atrakcyjna, że ubrałam się niemodnie i że inni będą mnie krytycznie oceniać, a może nawet będą się śmiać?

Brak wiary w siebie i niska samoocena – przyczyny

Podstawowymi przyczynami braku wiary w siebie są nasze kompleksy i brak pewności siebie – więcej o tych przyczynach piszemy w poniższych artykułach:

Jak pozbyć się kompleksów? Co to są kompleksy?

Brak pewności siebie przyczyny i wskazówki

Przeczytaj je koniecznie!

Są jeszcze inne czynniki, które wpływają na brak wiary w siebie. Niektóre pochodzą z dzieciństwa i naszego okresu dorastania, a niektóre pojawiły się już w naszym dorosłym życiu.

Doświadczanie krytycznych ocen w dzieciństwie

Nadmierna krytyka w dzieciństwie ze strony rodziny, nauczycieli i rówieśników odkłada trwałe piętno w naszych umysłach i ciężko się od niej uwolnić. Trudno to zapomnieć, a my często jeszcze przywołujemy sobie w myślach najbardziej traumatyczne zdarzenia z przeszłości, zwłaszcza wtedy, kiedy najbardziej potrzebujemy wsparcia i wiary w siebie. To jest właśnie paradoks naszego umysłu – mamy skłonności do umartwiania się i potęgowania naszego staniu zwątpienia i poczucia beznadziejności.

Porażki w dorosłym życiu

Za każdym razem kiedy powinie nam się noga, poniesiemy porażkę w pracy lub w życiu osobistym, takie doświadczenia odkładają się w naszej świadomości niczym kamienie i ciążą nam przez długi czas. Wiele oczywiście zależy od tego jak traktujemy nasze niepowodzenia, czy mamy skłonność do zamartwiania się, rozpaczania i dramatyzowania, czy też próbujemy racjonalizować sytuacje i szukamy rozwiązań, dróg wyjścia, metod na pocieszenie i poprawienie własnego nastroju.

Strach przed ośmieszeniem

Nasze kompleksy często przekładają się na strach przed oceną innych ludzi i przed ich spojrzeniem. To w oczywisty sposób pogłębia nasz brak pewności siebie. Czy zdajesz sobie sprawę z tego, że taki strach jest nieracjonalny? Że opinie innych ludzi nie są aż takie istotne? Koniecznie przeczytaj nasz artykuł o tym jak sobie poradzić ze strachem przed ośmieszeniem i kompromitacją:

Odczuwam lęk przed ośmieszeniem. Boję się kompromitacji

Strach przed byciem sobą i brak pewności siebie

Często chcemy zachowywać jakieś pozory, udajemy kogoś innego, nie jesteśmy sobą i boimy się być sobą! Zwróć uwagę na tych ludzi, którzy maja niezachwianą wiarę w siebie, dążą bez wahania do swoich celów i nie przejmują się negatywną opinią innych ludzi. Oni są prawdziwi, są sobą, ich osobowość jest widoczna gołym okiem, nie ukrywają swoich wad, przerabiają je na zalety prostym sposobem – są pewni siebie! Przeczytaj nasze artykuły o tym jak zdobyć pewność siebie i o tym jak być sobą – wskazówki, które są w nich zawarte pomogą Ci zbudować wiarę w siebie:

Jak być pewną siebie kobietą? Jak zdobyć pewność siebie?

Jak być sobą – w związku, w pracy, w szkole, w grupie

Jak odzyskać i wzmocnić wiarę w siebie?

W punktach napisze Ci, co według mnie pomaga na odzyskanie i wzmocnienie wiary w siebie. Wystarczy, że spróbujesz wykorzystać tylko niektóre z tych wskazówek, a już Twoja wiara w siebie i samoocena znacznie się poprawią.

  1. Zadbaj o siebie i o swój wygląd na co dzień

  2. Systematycznie wykonuj ćwiczenia fizyczne (wystarczy raz w tygodniu)

  3. Bądź solidna i uważna w swojej pracy

  4. Wywiązuj się ze swoich obietnic

  5. Nie myśl o sobie źle

  6. Nie myśl źle o swojej rodzinie

  7. Uśmiechaj się do siebie w lustrze

  8. Nie rozpamiętuj porażek z przeszłości

  9. Nie obmyślaj zemsty na ludziach, którzy zrobili Ci krzywdę

  10. Zajmij się swoimi sprawami

  11. Znajdź sobie pasję i poświęcaj jej jak najwięcej czasu

  12. Doceniaj swoich przyjaciół

  13. Zapamiętuj każdą pozytywną rzecz ze swojego życia

  14. Nie ciesz się z nieszczęść innych ludzi

  15. Dokształcaj się i rozwijaj swoje umiejętności

Na koniec taka uwaga: Twój stosunek do innych ludzi ma bardzo duży wpływ na siłę Twojej wiary w siebie, chociaż pewnie nie zdajesz sobie z tego sprawy. Im bardziej zajmujesz się sprawami innych osób, tym bardziej osłabiasz swoją wiarę w siebie. Dlaczego? Ano dlatego, że zajmowanie się sprawami innych najczęściej prowadzi do porównań i ocen. Śledzisz w Internecie jak ubierają się gwiazdy i celebrytki, czy schudły, czy dobrze wyglądały na ostatnim bankiecie? To błąd! A może bacznie obserwujesz co robią Twoje koleżanki, jak się codziennie ubierają  czy zawsze udaje im się dobrze wyglądać? To też jest błąd!

Takie obserwacje prowadzą tylko do pogłębiającej się frustracji, nawet jeżeli Ty czasem lepiej wypadasz w porównaniu do tych kobiet. I wyobraź sobie, że takie skłonności do obserwowania i krytykowania innych są oznaką tego, że masz bardzo niską samoocenę, a Twoja wiara w siebie jest w opłakanym stanie. A możesz to zmienić! Zacznij od postanowienia, że od dziś nie krytykujesz innych kobiet i nie porównujesz się do nich.

Przeczytaj jeszcze ten artykuł o tym co wpływa na zwiększenie pewności siebie:

Co wpływa na zwiększenie pewności siebie?

Strona Główna: HOME