Brak pewności siebie w pracy. Jak być pewną siebie w pracy wobec szefa i współpracowników? Porady Brak pewności siebie w pracy, porady. Jak być pewną siebie w pracy wobec szefa, koleżanek i kolegów. Zdjęcie: Pixabay
» » Brak pewności siebie w pracy. Jak być pewną siebie w pracy wobec szefa i współpracowników? Porady

Brak pewności siebie w pracy. Jak być pewną siebie w pracy wobec szefa i współpracowników? Porady

Dlaczego jestem niepewna siebie w pracy i mam niską samoocenę? Dlaczego nie pokazuję swoich zalet i nie mówię o sukcesach? Dlaczego pozwalam, żeby wykorzystywał mnie szef i współpracownicy? Dlaczego nie mówię tego co myślę? Dlaczego boje się odezwać na służbowym zebraniu? Dlaczego nie potrafię odmówić, powiedzieć „nie”, nie zgodzić się z innymi i przeforsować własnego projektu albo pomysłu? Dlaczego muszę zostawać po godzinach albo pracować dodatkowo w domu?

W pracy możesz czuć się niepewnie z różnych przyczyn, czasem „wina” leży po Twojej stronie, ale czasem przyczyną są warunki panujące w miejscu pracy, czyli złe zarządzanie, apodyktyczny szef czy faworyzowanie przez przełożonych osób, które są przebojowe, przechwalają się, podlizują i więcej mówią o pracy, niż rzeczywiście ją wykonują.

Brak pewności siebie w pracy Jak być pewną siebie w pracy wobec szefa kolegów z firmy wskazówki porady
Brak pewności siebie w pracy. Jak być pewną siebie w pracy wobec szefa, kolegów z firmy? Wskazówki, porady. Zdjęcie: Pixabay

Zanim przejdę do porad jak zwiększyć pewność siebie w pracy, chciałabym uświadomić Ci, że demonstrowanie zbytniej pewności siebie nie jest wcale zaletą w firmie, bo może przysporzyć Ci wielu wrogów wśród współpracowników, a przede wszystkim może onieśmielać lub wręcz irytować Twoich szefów. Pamiętaj więc, że we wszystkim trzeba mieć umiar.

Nauczenie się pewności siebie w miejscu pracy jest po to, żebyś mogła bez przeszkód i bez frustracji wykonywać swoje obowiązki, a nie po to, żebyś miała odwagę narzucać wszystkim swoją wolę i twierdzić, że wiesz wszystko lepiej. Nawet jak jesteś szefową, to lepiej żebyś do zarządzania personelem stosowała metody merytorycznej perswazji, niż metody oparte na wywołaniu w ludziach lęku czy poczucia niższości.

Brak pewności siebie w pracy Jak zwiększyć pewność siebie w pracy Jak mówić nie odmawiać
Brak pewności siebie w pracy. Jak zwiększyć pewność siebie w pracy? Jak mówić nie, odmawiać. Zdjęcie: Pixabay

Jakie problemy mamy w pracy z powodu braku pewności siebie?

  1. Dostajemy za dużo zadań do wykonania
  2. Dostajemy do wykonania zadania wykraczające poza obowiązki wynikające z umowy o pracę
  3. Jesteśmy zmuszane do zostawania w pracy po godzinach
  4. Jesteśmy niedoceniane
  5. Nasza praca nie jest zauważana przez szefów
  6. Nie mamy autorytetu jako specjalistki w swojej dziedzinie (dlatego dostajemy do wykonania czarną robotę)
  7. Inni nie liczą się z naszym zdaniem
  8. Nie potrafimy podejmować szybkich decyzji (bo nie jesteśmy pewne, czy mamy rację, inni to widzą i sądzą, że skoro same nie jesteśmy pewne co robić, to znaczy, że nie mamy wystarczającej wiedzy)
  9. Nie potrafimy przyznać się do błędów, ukrywamy słabości, wstydzimy się ich, mamy kompleksy
  10. Częściej popełniamy błędy

Jak sobie radzić z brakiem pewności siebie w pracy?

Po pierwsze uświadom sobie jakie są Twoje kompetencje, w czym jesteś naprawdę dobra (bądź ze sobą szczera). Wypisz sobie szczegółowo w punktach swoje:

  1. Umiejętności zawodowe, które wykonujesz w pracy

  2. Osiągnięcia w pracy

  3. Umiejętności, którymi przewyższasz innych współpracowników

  4. Umiejętności, w których nie jesteś najlepsza (inni robią to lepiej)

Podkreśl te swoje umiejętności i osiągnięcia, których szef i inni współpracownicy u Ciebie nie zauważają – a powinni!

Tak na marginesie: punkty, które wypiszesz zostaw sobie w szufladzie, bo idealnie się przydadzą do napisania CV, listu motywacyjnego albo do rozmowy w sprawie nowej pracy 😉

Przeczytaj na głos te punkty, w taki sposób:

  • Jestem dobra w…
  • Bardzo dobrze robię…
  • Zawsze udaje mi się dobrze zrobić…
  • Jestem najlepsza w…
  • Perfekcyjnie wykonuję…
  • Najlepiej ze wszystkich realizuję…
  • Udało mi się zrealizować…
  • Średnio radzę sobie…
  • Nie najlepiej wychodzi mi…

Pozostaw sobie kartkę z wypisanymi punktami na biurku w domu i co jakiś czas czytaj je sobie na głos w ten sam sposób, jak zaproponowałam powyżej.

Co zrobić żeby mnie doceniono szef docenił Pewność siebie w miejscu pracy biurze kariera
Co zrobić żeby mnie szef docenił? Pewność siebie w miejscu pracy, w biurze. Kariera, kwalifikacje. Zdjęcie: Pixabay

Uświadom sobie swoje atuty i słabe strony

Pierwszym krokiem do zwiększenia pewności siebie w miejscu pracy jest uświadomienie sobie swoich atutów i słabszych punktów. Wypowiadanie ich na głos jest bardzo ważne, dlatego że prawdopodobnie jesteś nieprzyzwyczajona do tego, żeby mówić o sobie, zwłaszcza dobrze, a to co Ci wychodzi słabo ukrywasz przed innymi i starasz się o tym nie myśleć – czyli też o tym nie mówisz. Jeżeli nauczysz się wypowiadać zwoje zalety i wady na głos – nawet kiedy jesteś sama w domu! – to może stanowić początek drogi rozwoju.

Ważne: nie mów i nie czytaj na głos tych punktów w pracy! Nie o to tu chodzi! Pewność siebie nie oznacza, żebyś od razu mówiła wszystkim w pracy o swoich zaletach. Owszem, możesz o nich opowiedzieć, ale tylko wtedy, kiedy o nie ktoś zapyta, czyli na przykład w czasie rozmowy z szefem na temat podwyżki albo na rozmowie kwalifikacyjnej. To ćwiczenie ma tylko przyzwyczaić Cię do swobodnego mówienia o tym co umiesz i czego nie umiesz, a przede wszystkim ma sprawić, żebyś zaczęła się bardziej zastanawiać nad swoimi umiejętnościami.

Jak poradzić sobie z brakiem pewności siebie praca korporacja w biurze firmie Jak podnieść samoocenę kwalifikacje
Jak poradzić sobie z brakiem pewności siebie w pracy, korporacji, w biurze, firmie. Jak podnieść samoocenę? Zdjęcie: Pixabay

Podnoś swoje kwalifikacje

Podstawą pewności siebie w pracy jest wiedza i umiejętności, które Ty sama będziesz u siebie doceniała, więc jeżeli w wyniku tego ćwiczenia uświadomisz sobie, że nie w wszystkim jesteś wystarczająco dobra w pracy i z tego może wynikać Twoja niepewność, to zacznij zastanawiać się nad tym jak możesz podnieść swoje kwalifikacje. Już sama nauka i dokształcanie (nawet samodzielne, np. z książek czy z Internetu) spowodują znaczną poprawę Twojego poczucia pewności siebie, naprawdę!

A teraz przejdź do pozostałych artykułów pomagających zdobyć pewność siebie – nie tylko w pracy. W pierwszym przeczytasz szczegółowe wskazówki jak zdobyć pewność siebie, a w drugim dowiesz się jak nauczyć się mówić „nie” czyli jak być asertywną kobietą – bo większość problemów w pracy wynika z braku asertywności albo… z jej nadmiaru!

Jak zdobyć pewność siebie? Jak być pewną siebie kobietą?

Jak być asertywną kobietą? Jak nauczyć się asertywności? Przyczyny braku asertywności

Strona Główna: HOME